Værd at vide er udelukkende gældende for Sunwebs solrejser, og dækker derfor ikke skirejser og kør-selv-rejser. Vi anbefaler, at du ligeledes læser Sunwebs rejsebetingelser. Værd at vide er en del af de vilkår, du accepterer, når du foretager en booking hos Sunweb. Værd at vide findes online her: https://www.sunweb.dk/rejser/vaerd-at-vide
Sunweb følger altid Udenrigsministeriet rejsevejledninger, som du kan læse her: https://um.dk/rejse-og-ophold/rejse-til-udlandet/rejsevejledninger
Sunweb er en online rejsearrangør, og derfor er den hurtigste måde at bestille vores rejser på at gøre det via vores hjemmeside. Nogle rejser kan også bestilles via telefon, men det er ikke alle.. Det er de samme rejser og priser, der er tilgængelige ved online bestilling på hjemmesiden som ved telefonisk henvendelse.
Har du en rabatkode, skal den indtastes ved bestilling af rejsen. Det er ikke muligt at tilføje en rabatkode efter booking er foretaget.
Personlig henvendelse kan kun ske ifølge aftale.
Når du bestiller din rejse, anbefaler vi, at du tilkøber en afbestillingsforsikring, som dækker, hvis du bliver akut syg eller kommer til skade og derfor ikke kan deltage i rejsen. Du kan tilkøbe afbestillingsforsikring under "tilvalg" når du bestiller din rejse online eller efterfølgende senest to dage efter rejsen er booket og betalt over Mit Sunweb. Husk at sikre dig, at denne er anført på din faktura. Du kan læse mere om afbestillingsforsikringen på https://www.sunweb.dk/rejser/tilvalg/forsikringer. Vi anbefaler ligeledes altid at tegne en rejseforsikring. Hos Sunweb samarbejder vi med IPA SA, en del af AXA group, som sikrer dig assistance, hvis du har brug for det. Du kan tilkøbe rejseforsikring under "tilvalg", når du bestiller din rejse online eller efterfølgende senest 5 dage før afrejse over Mit Sunweb. Vær opmærksom på, at evt. rejseforsikringer tegnet i forbindelse med bestilling af rejsen kun er gældende, såfremt dette er anført på fakturaen, og betalingen er Sunweb i hænde inden afrejsen.
Det er muligt på nogle destinationer at leje bil gennem Sunweb i samarbejde med Sunny Cars. Du kan bestille billeje, når du booker rejsen på hjemmesiden. Dette foregår i bookingtrin 2. eller på Mit Sunweb efter bestilling af rejsen.
Når din bestilling er gennemført, modtager du på skærmen et bookingnummer. Du vil kort herefter modtage en ordrebekræftelse og en faktura på e-mail. Bestiller du via telefon eller e-mail, vil du modtage en ordrebekræftelse samt faktura på e-mail, hvoraf bookingnummeret fremgår.
Vi beder dig venligst gennemgå din ordrebekræftelse og din faktura; er alle navne stavet i overensstemmelse med det i passet anførte (her er det vigtigt at der kun påføres første fornavn og sidste efternavn, der skal ikke skrives mellemnavne), stemmer den anførte indkvartering overens med det bestilte, er rejsedatoerne korrekte osv. Skulle der være misforståelser af nogen art, så kontakt os venligst, så vi kan få dem rettet med det samme, såfremt dette er muligt. Bemærk, at ordrebekræftelsen er en bekræftelse på din bestilling, og at det er dit ansvar at kontrollere indholdet. Ved indbetaling af depositum/rejsens pris har du accepteret vilkårene anført på ordrebekræftelse/fakturaen samt på vores hjemmeside, herunder alm. rejsebetingelser samt ”Værd at vide”.
Sunweb sender dine rejsedokumenter på e-mail ca. 10 dage før afrejse, såfremt det fulde beløb er betalt. Er der ved bestilling mindre end 10 dage til din afrejse, vil du modtage rejsedokumenterne, når vi har registreret din fulde indbetaling, som skal indbetales med det samme. Vi anbefaler, at du udskriver dine rejsedokumenter, da de ofte skal fremvises i forbindelse med check in på fly/bus/indkvartering.
Ønsker du at modtage ordrebekræftelse/faktura samt rejsedokumenter pr. post, opkræves et administrations- og forsendelsesgebyr på i alt 150 kr. for begge forsendelser.
Sammen med fakturaen modtager du et link til ”Mit Sunweb”, hvor du kan oprette dig som bruger. Her kan du se alle detaljerne vedrørende din rejse. Du kan også betale og se de foreløbige flytider (såfremt de er tilgængelige). Indtil 7 dage før afrejse vil du kunne tilkøbe arrangementer nemt og hurtigt på ”Mit Sunweb”.
Den angivne rejselængde på Sunwebs rejser er angivet fra afrejsedato til hjemkomstdato. Dvs. at rejsedagene også indgår i den opgivne rejselængde.
Gavekort og tilgodebeviser kan benyttes på rejser og services på vores hjemmeside. Disse er udstedt som enten et fysisk- eller digitalt dokument, og på dette fremgår et gavekortnummer, som skal oplyses til Sunweb, når det ønskes anvendt. Gavekort og tilgodebeviser kan også indeholde en rabatkode, som du kan benytte ved bestilling på hjemmesiden.
Gavekort, som er vundet på messer eller konkurrencer, kan ikke refunderes eller ændres til andre produkter. Disse præmiegavekort er desuden strengt personlige og kan ikke overdrages til andre personer. Præmiegavekort kan ikke benyttes til rutefly. Sådanne præmiegavekort er gældende til den type rejse, som er udspecificeret på dokumentet.
Gyldighedsperioden fremgår af gavekortet/tilgodebeviset. Er der ikke anført en gyldighedsperiode, er det gældende i 3 år fra udstedelsesdatoen.
Gavekortet skal altid registreres inden, rejsen er fuldt betalt. Det er ikke muligt at udbetale værdien af et gavekort, og det kan således ikke benyttes til en rejse, der allerede er betalt. Gavekortet kan ligeledes ikke anvendes til betaling af depositum, men vil blive fratrukket rejsens samlede pris.
Gavekortet kan registreres på din booking efter henvendelse via telefon eller e-mail.
Efter du har foretaget din bestilling, modtager du en ordrebekræftelse sammen med betalingsbetingelserne. Depositum udgør 30% af rejsens samlede pris, ved kør-selv ferier eller bookinger med fleksible fly, og skal betales indenfor 1 dag efter bestillingsdatoen. Ved bookinger med ikke-fleksible fly (rutefly), udgør depositum 100% af flybillettens pris + 30% af rejsens pris, og skal betales ved booking. Restbeløbet skal betales senest 6 uger før afrejsen. Bestiller du indenfor 6 uger før afrejsen, skal det samlede beløb for rejsen betales omgående. Har vi ikke modtaget din betaling rettidigt, vil din rejse uden varsel blive annulleret.
Gavekort kan ikke benyttes til betaling af depositum.
Dankort
Du kan nemt og gratis betale med dankort på ”Mit Sunweb”. Login oplysninger bliver sendt til din e-mailadresse sammen med fakturaen. Det er ikke muligt at betale med dankort over telefonen.
Kreditkort
Der opkræves ingen ekstra gebyre ved betaling med kreditkort.
MobilePay
Der opkræves ingen ekstra gebyrer ved betaling af MobilePay.
Bankoverførsel
Bank: Jyske Bank
Bankkontonummer: Reg.nr. 5078 Kontonr. 1052696
Husk at oplyse dit bookingnummer som reference. Bemærk, at der vil gå 2-3 hverdage før Sunweb kan se overførslen, og at straksoverførsel ikke er muligt. Hvis betalingen ikke er registreret på din booking efter 5 dage, bedes du sende en kvittering for din overførsel til Sunweb på betalinger@sunweb.dk. Du kan ikke foretage en bankoverførsel, hvis der er mindre end 21 dage til afrejse.
Bankoverførsel fra udlandet
Hvis du ønsker at betale fra udlandet, så kan du overføre det udestående beløb til vores bankkonto.
Du skal bruge følgende oplysninger:
Bank: Jyske Bank
Bankkontonummer: Reg.nr. 5078 Kontonr. 1052696
BIC/SWIFT: JYBADKKK
Iban: DK9550780001052696
Husk at oplyse dit bookingnummer som reference.
Bemærk: Betaler du via bankoverførsel fra udlandet, skal du altid sende en kvittering for overførslen fra din bank til vores e-mail: betalinger@sunweb.dk
Klarna Pay Later
Med Klarna Pay Later kan du betale din rejse 30 dage efter bestilling. Vælger du Klarna Pay Later, skal du betale et gebyr på 0,89% af det samlede beløb + 1,00 DKK til Sunweb. Klarnas vilkår & betingelser for renter og betaling gælder. Har du spørgsmål til vilkårene, beder vi dig kontakte Klarna.
Ca. 10 dage før afrejse vil du modtage dine rejsedokumenter på e-mail med de endelige flytider samt andre praktiske forhold – dette er under forudsætning af, at Sunweb har modtaget det fulde beløb for rejsen. Har du bestilt senere end 10 dage før afrejse, skal det fulde beløb betales med det samme. I dette tilfælde vil rejsedokumenterne blive fremsendt pr. e-mail, når betalingen er registreret.
Vi anbefaler, at du printer rejsedokumenterne og medbringer dem på rejsen. På billetten finder du afgangs- og ankomsttidspunkter anført i lokaltider, reservation af indkvartering, forplejning samt evt. aktiviteter og transfer- og bagagetilkøb. Du modtager dit boardingkort og pladsnummer i afrejselufthavnen, medmindre du har haft mulighed for at bestille sæde mod betaling. Vær særdeles opmærksom på afrejsetiderne på de sene afgange – husk, at datoen skifter ved midnat. Hvis du er i tvivl om dagene, er du velkommen til at kontakte vores rejsekonsulenter. Vi påtager os intet ansvar, hvis du møder for sent op i lufthavnen.
Den person, som ved bestilling har opgivet adresse, tlf. nr. osv. og som er noteret på ordrebekræftelsen, er ansvarlig for reservationen på vegne af de øvrige rejsedeltagere. Den rejseansvarlige hæfter for, at betaling sker rettidigt. Evt. tilbagebetalinger sker kun til den rejseansvarlige. Kun denne person kan ændre eller annullere rejsen.
De kontaktoplysninger, som du oplyser ved bestilling af rejsen (tlf.nr., e-mailadresse osv.), skal være gældende under hele rejsen. Dvs. at hvis du flytter eller ændrer e-mailadresse, skal du kontakte os hurtigst muligt. Vigtige oplysninger og evt. ændringer vil blive sendt til din e-mailadresse. I tilfælde af uforudsete situationer, kan det desuden blive nødvendigt at kontakte dig pr. telefon eller sms under din ferie. Vi tager ikke ansvaret for, at vigtig information ikke når frem i tilfælde af, at e-mailadressen eller telefonnummeret er skiftet eller at telefonen ikke er medbragt.
Dine personlige oplysninger videregives ikke til 3. mand, og dine oplysninger er sikret hos os.
Børn og unge under 18 år, som rejser uden voksne rejseledsagere, skal ved køb af rejsen fremvise samtykkeerklæring fra mindst en forælder/værge.
Rejsens pris omfatter – hvor intet andet er anført – flytransport, lufthavnsafgifter, passagerafgift, bidrag til Rejsegarantifonden, evt. indkvartering i navngivet indkvartering (såfremt navngivet indkvartering er bestilt), samt evt. forplejning og guideservice i henhold til destinationsbeskrivelsen på hjemmesiden. Transfer og indchecket bagage indgår ikke i rejsens pris, ligesom udgifter til pas, visum, vaccinationer, forsikringer og lignende heller ikke indgår i rejsens pris, og ansvaret for disse påhviler altid den rejsende selv.
Rejsens pris er beregnet på grundlag af gældende tariffer, afgifter og valutakurser. Sunweb forbeholder sig derfor ret til inden afrejsedag at foretage prisændringer, jf. Alm. rejsebetingelser, artikel 2.
Der vil på nogle af vores rejsemål skulle betales lokal turistskat. En sådan skal oftest afregnes direkte til indkvarteringen.
Bemærk, at alle priser på Sunwebs hjemmeside er aktuelle priser. Sunwebs priser er dynamiske og justeres løbende efter udbud og efterspørgsel og ændres ofte flere gange dagligt. Den aktuelle pris ved bestillingstidspunktet er altid den aktuelle pris, og denne accepteres ved indbetaling af depositum/rejsens pris. Evt. kampagnepriser gælder kun en begrænset periode og/eller et begrænset antal værelser. Trykte priser, fx i nyhedsbreve, brochurer, annoncer, tv-reklamer el.lign. er fra-priser, der er gældende på tidspunktet for udarbejdelsen af pågældende nyhedsbrev/brochure/annonce/reklame, og vi tager forbehold for, at priserne kan være ændrede, rabatter frafaldet eller afgange/ indkvarteringer udsolgte i mellemtiden.
Den viste pris i skemaet på hjemmesiden ud for den pågældende indkvartering vil afspejle gennemsnitsprisen pr. person. Ved valg af endelig dato og indkvarteringstype vil prisen blive udspecificeret.
Evt. børnerabatter vil fremgå af bestillingen online. Fratrækkes der ikke børnerabat automatisk ved bestillingen, ydes der ikke børnerabat på den pågældende rejse. Børnerabatter varierer alt efter indkvartering og sæson. Ligeledes kan fordelingen af børn i værelser/lejligheder have indflydelse på denne.
Det er vigtigt at angive korrekt alder på børn, da det ellers kan betyde en afvisning i lufthavnen og/eller en merbetaling på indkvarteringen.
For de fleste indkvarteringer gælder det at babyer opkræves et fast beløb på 300 kr., men få indkvarteringer tager alm. pris herfor. Bemærk, at babyer ikke har eget sæde ombord på fly og bus.
Børnerabatter og børnepriser er kun gældende ved to fuldt betalende på værelset.
Når vi har udsolgt på en given indkvartering, kan der være mulighed for at lave en reservation på forespørgsel. Dette er markeret med lyseblå priser på hjemmesiden og betyder, at værelsestypen som udgangspunkt er udsolgt hos Sunweb. Vi kontakter dog vores samarbejdspartner og forespørger på flere værelser. Vi bestræber os på at kontakte dig i løbet af 5 dage, og hvis værelsestypen er ledig, er bestillingen bindende på lige vilkår med en almindelig bestilling, og opdateret faktura fremsendes til betaling.
På hjemmesiden kan antallet af resterende værelser på en indkvartering være angivet. Bemærk, at dette kan være for en given værelsestype, samt at det kun er et udtryk hvor mange værelser Sunweb har tilbage på den pågældende indkvartering.
Vi forhandler altid de bedste priser hjem til vores gæster, og grupperejser bookes og gennemføres på samme vilkår som øvrige bookinger. Du kan bestille rejser til op til 20 personer (10 værelser) på samme bookingnummer på vores hjemmeside til bestemte destinationer. Er I flere end 20 personer, eller 10 værelser, anbefaler vi, at I kontakter vores rejsekonsulenter, så vi kan vejlede jer omkring valg af indkvartering, evt. privat transfer osv.
Har du specielle ønsker i forbindelse med rejsen; f.eks. havudsigt, bo lavt eller bo side om side, beder vi dig venligst anføre dette allerede ved bestillingen. Det skal understreges, at vi ikke kan garantere, at disse ønsker opfyldes, men at vi altid sender dine ønsker videre til indkvarteringen. Bemærk, at ønsker kun bliver fremsendt til indkvarteringen, hvis de fremgår af fakturaen.
Værelsesfordelingen foretages af indkvarteringen på destinationen, og vi kan således ikke altid sikre os, at dine specielle ønsker imødekommes. Vi anmoder om, at der ikke rettes forhåndshenvendelser til vores guider eller til personalet på indkvarteringen, idet de heller ikke har mulighed for at stille garantier for dine ønsker inden ankomsten.
Bemærk, at det på nogle indkvarteringer er muligt at betale et gebyr for at sikre en bestemt placering, fx med havudsigt. Kan opfyldelse af dine ønsker sikres ved bestilling mod gebyr, modtages ikke ønsker om opfyldelse af disse uden gebyrer. Sunweb modtager ikke ønsker om pladser ombord på flyet og Sunweb påtager sig ikke ansvaret for ekstra services købt direkte hos flyselskabet.
Mange af Sunwebs indkvarteringer har ikke særlige faciliteter for kørestolsbrugere og handicappede og kan derfor ikke betegnes som handicapvenlige – medmindre det specifikt er anført i teksten øverst i beskrivelsen af indkvartering på Sunwebs hjemmeside. Bemærk desuden, at kun de allerfærreste indkvarteringer og værelser/lejligheder er tilpasset mht. f.eks. dørbredde, toiletforhold, elevatorstørrelse, områdets farbarhed med kørestol osv., og at disse indkvarteringer som oftest er i højeste klasse. Vores destinationer kan som udgangspunkt ikke betegnes som handicapvenlige – ofte er terrænet kuperet og kantstenene meget høje.
Sunweb skal i forbindelse med bestilling kontaktes, såfremt du eller din medrejsende har særlige behov, således at vi kan finde frem til en indkvartering, der kan opfylde disse. Handicapværelser er kun bestilt, hvis dette fremgår af din faktura.
Sunweb vil investere i et bæredygtigt produkt
Tidligere kompenserede Sunweb Group for den forventede CO2-udledning forårsaget af Sunweb Groups rejser og aktiviteter. CO2-kompensation er en måde at sikre, at CO2-udledning reduceres, fx gennem investeringer i vind- og solenergi.
Kompensationen ændrer dog desværre ikke CO2-udledningen som følge af selve de ferier, vi tilbyder, og den giver ikke videre anledning til at forbedre turismeindustrien i bredere forstand. Derfor har vi besluttet at holde op med at CO2-kompensere vores rejser for i stedet investere i at gøre vores eget produkt mere bæredygtigt. Et eksempel er den nylige investering, som vi sammen med vores partner Transavia har foretaget i bæredygtigt flybrændstof (Sustainable Aviation Fuel, også kendt som SAF). SAF reducerer CO2-udledning med mindst 75 % i forhold til brugen af traditionelle fossile brændstoffer og er i øjeblikket det mest bæredygtige brændstofalternativ. Vi arbejder også hårdt på at gøre det muligt at rejse på flere ferier via tog. Som det første skridt på vejen, tilbyder vi i øjeblikket togrejser for vores hollandske kunder til Puglia med Eliza was here.
Sunweb samarbejder med anerkendte flyselskaber. Hvilket flyselskab, der benyttes på de enkelte ruter, fremgår af hjemmesiden, af fakturaen og af dine rejsedokumenter.
Vi benytter flyselskaber fra flere forskellige lande, og der vil derfor som udgangspunkt ikke være dansktalende personale på flyet. I nogle tilfælde kan flypersonalets engelskkundskaber være begrænsede.
Benpladsen ombord varierer alt efter flyselskab, flytype og placering i flyet. Benpladsen er ofte begrænset på charterfly, der benyttes til korte og mellemlange distancer. Det kan ikke garanteres, at rejsende på samme booking kan sidde ved siden af hinanden ombord på flyet. Hos nogle af flyselskaberne er der mulighed for at bestille sæder hjemmefra, hvilket vi anbefaler, hvis man gerne vil sidde sammen eller ønsker ekstra benplads.
Både i København, Billund, Aalborg og Aarhus lufthavne finder du parkeringsfaciliteter lige uden for døren.
Skal du til og fra lufthavnen med offentlige transportmidler kan du bl.a. finde information her:
Har du spørgsmål vedr. Københavns Lufthavn kan du ringe på tlf. 32 31 32 31 eller se www.cph.dk
Har du spørgsmål vedr. Billund lufthavn kan du ringe på tlf. 76 50 50 50 eller se www.bll.dk
Aalborg Lufthavn oplyser om flyafgange på tlf. 98 17 11 44 eller på www.aal.dk
Du finder information om Aarhus lufthavn på www.aar.dk
HUSK at medbringe dit pas, og at dette skal pakkes i håndbagagen sammen med penge, værdigenstande, rejsebevis og medicin.
Der kræves ikke visum for danske statsborgere ved ferierejser til andre EU-lande eller Tyrkiet. Er du af en anden nationalitet, eller rejser du på dansk flygtningepas eller fremmedpas, bedes du venligst kontakte ambassaden for det land, du rejser til. Ved rejser til EU, skal du medbringe passet for at kunne legitimere dig. Ved rejser til Bulgarien skal dit pas være gyldigt i minimum 3 måneder ud over opholdet varighed. Ved rejser til Tyrkiet skal dit pas være gyldigt i minimum 150 dage efter indrejse.
Husk altid pas, og kontroller udløbsdatoen i god tid. Sunweb påtager sig intet ansvar for manglende visum, glemt eller ugyldigt pas.
Børn skal have deres eget pas, uanset hvor gamle de er. Læs mere om pas til børn på www.borger.dk/Sider/Ansoeg-om-eller-forny-dansk-pas.aspx
Når du rejser og har medicin med, kan du risikere, at myndighederne i udlandet gerne vil bede om en årsag til, hvorfor du rejser med medicin. Det er derfor en god idé at medbringe et pillepas eller en medicinattest. Oplysninger om disse kan findes på www.um.dk/da/rejse-og-ophold/rejse-til-udlandet/medicin-paa-rejsen/
Sunweb påtager sig intet ansvar for afvisning i forbindelse med graviditet og har ingen indflydelse på, om flyselskaberne evt. ændrer deres regler for gravide passagerer.
For gravide gælder følgende regler:
Aegean
Du kan rejse med Aegean uden lægeerklæring frem til 4 uger før forventet termin. Hvis du venter mere end 1 barn, kan du rejse frem til slutningen af graviditetsuge 28. Alle gravide rejsende skal have udfyldt ”Pregnancy Statement for Air Travel” og fremvise den til fly/lufthavn personalet hvis efterspurgt. Du kan finde formularen på Aegeans hjemmeside.
Air Baltic
Du kan rejse med Air Baltic uden lægeerklæring frem til slutningen af graviditetsuge 27. Vi anbefaler at have udfyldt og medbringe formularen ”Pregnancy Passport”, som kan findes på Air Baltic’s hjemmeside. Fra starten af graviditetsuge 28 indtil slutningen af graviditetsuge 36, hvis der medbringes en lægeerklæring samt formularen ”Pregnancy Passport”.
Air Cairo
Du kan rejse med Air Cairo uden lægeerklæring frem til slutningen af graviditetsuge 28.
Fra graviditetsuge 29 til 34 skal du medbringe en lægeerklæring. Fra graviditetsuge 34 er det ikke længere muligt for gravide at rejse med Air Cairo.
Air Seven
Du kan rejse med Air Seven uden lægeerklæring frem til slutningen af graviditetsuge 34. Fra graviditetsuge 35 til slut 37 skal gravide medbringe en lægeerklæring.
BH Air
Du kan rejse med BH Air uden lægeerklæring op til graviditetsuge 28. Fra graviditetsuge 28 til 34 skal gravide medbringe en lægeerklæring.
Bulgaria Air
Du kan rejse med Bulgarien air uden lægeerklæring frem til 4 uger før forventet termin. Denne skal indgives til flyselskabet senest 3 arbejdsdage før flyrejsen starter.
Easy Jet
Du kan rejse med Easy Jet uden lægeerklæring op til graviditetsuge 35. Hvis man er gravid med mere end 1 barn, kan man rejse med Easy Jet op til graviditetsuge 32 uden lægeerklæring.
Eurowings
Du kan rejse med Eurowings uden lægeerklæring op til graviditetsuge 35. Hvis man er gravid med mere end 1 barn, kan man rejse med Eurowings op til graviditetsuge 32 uden lægeerklæring.
Freebird
Du kan rejse med Freebird uden lægeerklæring frem til og med graviditetsuge 27, såfremt der ikke er kendte komplikationer. Fra graviditetsuge 28-35 kræves der lægeerklæring. Vær opmærksom på, at denne også skal være dækkende for hjemrejsetidspunktet, og ikke må være udstedt senere end 15 dage før en flyrejse. Bemærk derfor, at der således skal fremskaffes en ny inden hjemrejse, såfremt din rejse har en varighed på mere end 6 dage. Fra graviditetsuge 36 er det ikke muligt at flyve med Freebird.
Du kan rejse med Freebird uden lægeerklæring frem til og med graviditetsuge 27, såfremt der ikke er kendte komplikationer, hvis du venter mere end 1 barn. Fra graviditetsuge 28-32 kræves der lægeerklæring. Vær opmærksom på, at denne også skal være dækkende for hjemrejsetidspunktet, og ikke må være udstedt senere end 15 dage før en flyrejse. Bemærk derfor, at der således skal fremskaffes en ny inden hjemrejse, såfremt din rejse har en varighed på mere end 6 dage. Fra graviditetsuge 33 er det ikke muligt at flyve med Freebird, hvis du venter mere end 1 barn.
Norwegian
Du kan rejse med Norwegian uden lægeerklæring frem til og med graviditetsuge 35, såfremt der ikke er kendte komplikationer. Efter graviditetsuge 35 kræves der lægeerklæring. Vær opmærksom på, at denne også skal være dækkende for hjemrejsetidspunktet. Fra graviditetsuge 37 er det ikke muligt at flyve med Norwegian.
Pegasus
Du kan rejse med Pegasus, hvis du medbringer en lægeerklæring. Fra graviditetsuge 36 (eller uge 32 hvis du venter mere end 1 barn) er det ikke muligt at flyve med Pegasus.
SAS
Du kan rejse med SAS uden lægeerklæring frem til og med graviditetsuge 35, hvis du venter 1 barn. Vær opmærksom på, at denne også skal være dækkende for hjemrejsetidspunktet. I graviditetsuge 36 og 37 skal rejsen godkendes af SAS’ medicinske afdeling, og der kræves en særlig formular. Flyvetiden må ikke overstige 4 timer. Du finder formularen her: http://www.sas.dk/upload/Global/Travel%20Info/File_upload/Medical/gravid-cert.pdf
Fra graviditetsuge 38 er det ikke muligt at flyve med SAS, hvis du venter 1 barn.
Du kan rejse med SAS uden lægeerklæring frem til og med graviditetsuge 27, hvis du venter mere end 1 barn. Vær opmærksom på, at denne også skal være dækkende for hjemrejsetidspunktet. I graviditetsuge 28-31 skal rejsen godkendes af SAS’ medicinske afdeling og der kræves en særlig formular. Flyvetiden må ikke overstige 4 timer. Se formular ovenfor.
Fra graviditetsuge 32 er det ikke muligt at flyve med SAS, hvis du venter mere end 1 barn.
Vueling
Ved Vueling kan du rejse uden lægeerklæring frem til og med graviditetsuge 27. Fra graviditetsuge 28 til uge 35 kræves der lægeerklæring, som også skal være gældende på hjemrejsetidspunktet. Fra graviditetsuge 36 er det ikke længere muligt for gravide at flyve med Vueling.
SunExpress
Ved SunExpress kan du rejse uden lægeerklæring frem til og med graviditetsuge 36. Hvis du venter mere end 1 barn kan du rejse uden lægeerklæring frem til uge 32. Fra graviditetsuge 36 (eller 32 hvis du er gravid med mere end 1 barn) er det ikke muligt at rejse med SunExpress.
Bemærk, at afgangstider kan være meget tidlige, eller at hjemrejsetider kan være meget sene. Vi forsøger i løbet af reservationsproceduren at gøre opmærksom på, hvis du har en meget sen aften- og/eller natflyvning, men vi er afhængige af oplysningerne fra det pågældende flyselskab. Det kan forekomme, at rejsetiderne bliver ændret kort før din afrejse, eller endda mens du er på ferie. I så fald vil du hurtigst muligt blive underrettet. Det kan også hænde, at du ankommer sent på ankomstdagen, samtidig med at du på afrejsedagen også rejser tidligt hjem igen. Sunweb har ingen indflydelse på disse afgangstider, og kan ikke drages til ansvar for dem. For at gøre risikoen for ændringer så lille som mulig, sender vi rejsedokumenterne med den endelige flyveplan ca. 10 dage før afrejse. Flytiderne kan ændre sig løbende, og vi kan derfor kun oplyse om foreløbige flytider, hvis disse også fremgår af vores hjemmeside. Fremgår de ikke her, er de endnu ikke kendt af os.
Bemærk, at hvis du vælger ud- og hjemrejse på forskellige ugedage eller ikke vælger samme flyselskab, kan det betyde ufordelagtige flytider i forhold til rejsens samlede længde.
Flyforsinkelse kan forekomme på både ud- og hjemrejsen. Det sker kun sjældent, men når situationen opstår, er det vort mål, i samarbejde med flyselskabet og lufthavnspersonalet, at gøre ventetiden så bekvem for vore gæster som muligt. En flyforsinkelse er udtryk for, at flyselskabet lægger stor vægt på din sikkerhed.
Vi påtager os ikke udgifter eller yder godtgørelse for forsinkelser, på hvilke vi ikke har indflydelse. I tilfælde af uforudsete forsinkelser fralægger vi os desuden ansvaret for eventuelle udgifter til videre transport mellem lufthavn og hjemmet. Både ud- og hjemrejsetidspunkter kan du kontrollere på lufthavnens hjemmeside.
Ønsker man at søge erstatning for en flyforsinkelse med henvisning til EU-forordning 261/2004, skal man selv søge direkte hos flyselskabet. Sunweb er ikke ansvarlig for at yde erstatning eller bistå i erstatningskrav i henhold til EU-forordningen for flyselskaber.
På udrejsedagen beder vi dig venligst huske dine rejsedokumenter. Vi anbefaler, at du møder op i lufthavnen 120 minutter før det anførte afgangstidspunkt. Du skal møde op i lufthavnen 120 minutter før anførte afgangstidspunkt. For sent fremmøde kan medføre, at du mister retten til flyrejsen. Sunweb påtager sig ikke ansvaret for tabt flyrejse ved for sent fremmøde.
Det er datoen på dine rejsedokumenter, der afgør, hvornår du skal checke ind i lufthavnen ved din udrejse, og hvornår du skal checke ud fra indkvarteringen på din hjemrejse.
Det er en god idé at benytte bagagemærker til din kuffert. Da Sunweb sender billetterne via e-mail, vil du ikke modtage bagageetiketter. Vi anbefaler dig at bruge dine egne bagagemærker, samt evt. at notere navn og adresse på indersiden af din kuffert.
En baby op til 2 år har ikke ret til eget sæde på flyrejsen eller på bustransfer. Klapvogne og barnevogne skal afleveres ved check-in skranken eller ved gaten. Det er alene op til check in personalet at bestemme, om en klapvogn/barnevogn kan medbringes til gaten. Klapvogne og barnevogne medbringes altid på rejsen på eget ansvar, og Sunweb påtager sig intet ansvar for beskadigede, bortkomne eller forsinkede klapvogne/barnevogne.
Bemærk, at spædbørn og større børn ikke må sidde ved nødudgange og hos visse flyselskaber heller ikke på første række. Aldersgrænsen for dette varierer hos flyselskaberne.
Pas, penge, rejsedokumenter, værdigenstande og medicin skal medbringes i håndbagagen, som du selv har ansvaret for. Det er tilladt at medbringe 1 stk. håndbagage pr. rejsende over 2 år. Den maksimale størrelse og vægt for håndbagage varierer fra flyselskab til flyselskab. Ved nogle flyselskaber skal tasken kunne placeres under sædet foran dig, hvilket vil sige, at du ikke kan medbringe en kabinekuffert/trolley.
Rejser du med spædbørn under 2 år, er det muligt at medbringe en klapvogn og/eller håndbagage uden beregning. Ved nogle flyselskaber kan du desuden medbringe indchecket bagage eller håndbagage til spædbørn.
Aegean
8 kg håndbagage (56 x 45 x 25 cm).
Air Baltic
8 kg håndbagage samlet (55 x 40 x 23 cm + 30 x 40 x 10 cm).
Air Cairo
7 kg håndbagage (55 x 40 x 23 cm).
Bulgaria air
10 kg håndbagage (55 x 40 x 23 cm).
BH Air
7 kg håndbagage (60 x 40 x 30 cm).
Easy Jet
10 kg håndbagage (45 x 36 x 20 cm).
Eurowings
8 kg håndbagage (40 x 30 x 25 cm). Tasken skal kunne være under sædet foran dig og må ikke være en kabinekuffert.
Alle rejsende fra 2 år og opefter har ret til 23 kilo indchecket bagage.
Freebird
8 kg håndbagage (55 x 40 x 20 cm).
Norwegian
10 kg håndbagage fordelt på to tasker (55 cm x 40 cm x 23 cm + 30 cm x 20 cm x 28 cm). Den lille taske skal kunne være under sædet foran dig og må ikke være en kabinekuffert.
Der må medbringes 5 kg indchecket bagage samt en inchecket klapvogn pr. spædbarn under 2 år.
Pegasus
10 kg håndbagage (55 x 40 x 20 cm).
SAS
5 kg håndbagage (55 x 40 x 23 cm). Det må medbringes 10 kg indchecket bagage pr. spædbarn under 2 år, og heri må indgå 1 klapvogn. Ønsker du at medbringe klapvogn eller barnevogn til barn over 2 år, vil denne blive regnet med i den tilkøbte bagage.
SunExpress
8 kg håndbagage (55 x 40 x 20 cm). Der må medbringes 1 klapvogn eller barnevogn samt 10 kg indchecket bagage pr. spædbarn under 2 år.
Vueling
10 kg håndbagage (40 x 30 x 20 cm). Tasken skal kunne placeres under sædet foran dig og må ikke være en kabinekuffert.
SkyExpress
8 kg håndbagage (55 x 40 x 20).
Det er kun tilladt at medbringe væsker og geléer i meget små mængder, og det skal være emballeret på den rigtige måde. Reglerne for væsker i håndbagagen er som følger:
– Du må kun medbringe væsker og geléer i beholdere á max. 100 ml.
– Disse beholdere skal opbevares i en gennemsigtig plastikpose.
– Hver person må medbringe én gennemsigtig plastikpose.
– Den gennemsigtige plastikpose må ikke kunne rumme mere end en liter.
– Den gennemsigtige plasticpose skal være genlukkelig.
Disse regler indbefatter ikke babymad til flyrejsen og medicin til flyveturen.
Regler for, hvad der må medbringes i håndbagage, kan løbende ændres af luftfartsmyndighederne og ligger uden for Sunwebs kontrol. Vi påtager os intet ansvar i denne forbindelse. Aktuelt gældende regler og en uddybning af ovenstående findes på på Københavns lufthavns hjemmeside.
Alle flyvninger med fleksibelt fly er eksklusiv indchecket bagage. Hvis du ønsker at medbringe indchecket bagage, kan denne tilkøbes i bookingtrin 1 ved bestilling af rejsen eller efterfølgende via Mit Sunweb. Priserne og vægt for indchecket bagage varierer mellem de forskellige flyselskaber. Du kan læse mere om vægten hos de enkelte flyselskaber og prisen finder du ved bestillingen af bagagen. Alle flyvninger med ikke-fleksibelt fly (rutefly) er inklusiv indchecket bagage til alle rejsende over 2 år.
Kørestol og rollator kan frit medbringes på rejsen. For barne- og klapvogn har flyselskaberne forskellige regler og priser. Se afsnit om håndbagage. Sunweb skal informeres om målene på kørestol, da disse informationer skal videresendes til flyselskabet.
Medbringer du barne- eller klapvogn, anbefaler vi Airshells eller lignende produkter for at mindske risikoen for skader på bagagen. Bemærk, at nogle flyselskaber kræver, at et sådan produkt er anvendt, for at en skadet barne- eller klapvogn kan erstattes.
Overvægt, udover den bagage, som er bestilt hjemmefra, afregnes direkte til lufthavnens personale. Prisen varierer afhængigt af hvilket flyselskab, der benyttes. Vi anbefaler, at du overholder vægtgrænserne, da afregning af overvægt i lufthavnen kan være væsentligt dyrere end ved forudbestilling af bagage. Bemærk desuden, at du, grundet begrænset bagageplads, kan blive nægtet at medbringe overvægt på flyvningen.
Al ekstra udstyr såsom cykler, surfboards, golfbags, mv. afregnes efter gældende takst fra det enkelte flyselskab og skal forudbestilles.
Denne bagage afleveres ved stor bagage i terminalen, eller efter anvisninger fra lufthavnspersonalet.
Hvis du ønsker at medbringe kæledyr på din flyrejse, skal du kontakte Sunwebs rejsekonsulenter ved bestilling og forhøre dig om mulighederne for dette. Der skal indhentes særlig tilladelse fra flyselskabet for at medbringe kæledyr ombord, og der skal betales gebyr herfor. Bemærk endvidere, at det ikke altid er muligt at få tilladelse til at medbringe kæledyr ombord.
Bliver din bagage beskadiget eller forsvinder på rejsen, skal du henvende dig til ankomstservice i bagageudleveringen umiddelbart efter ankomsten til lufthavnen. Der skal udfærdiges en PIR-rapport (Property Irregularity Report) med henblik på senere henvendelse til fly- og forsikringsselskab. Det er ikke muligt at kræve erstatning for forsinket, beskadiget eller mistet bagage, hvis der ikke er udfærdiget en PIR-rapport i ankomstlufthavnen.
Du har selv ansvar for at få lavet en PIR-rapport, inden lufthavnen forlades, såfremt du vil gøre krav på erstatning. Sunweb kan ikke være behjælpelig med at få udfærdiget en rapport, efter at du har forladt lufthavnen.
Har du ikke købt en rejseforsikring med bagagedækning, henvises til din indboforsikring. Det er også muligt at rette erstatningskrav til flyselskabet. Dette skal ske direkte til det pågældende flyselskab. Vær opmærksom på, at behandlingstiden kan være længere end forventet. Sunweb kan ikke holdes økonomisk ansvarlig for forsinket, beskadiget eller mistet bagage.
Sunweb benytter sig af flyselskaber fra forskellige lande, og vi kan således ikke garantere, at der er dansk- eller skandinavisktalende personale ombord. Ikke al personale taler flydende engelsk, men alle flyselskaber er godkendte af de europæiske luftfartsmyndigheder til at foretage flyvninger til og fra Danmark.
På alle flyvninger er det muligt at købe snacks og drikkevarer. Udvalget er begrænset, og Sunweb kan ikke gøres ansvarlige for udvalget af snacks og drikkevarer ombord, ligesom disse også kan blive udsolgt undervejs. Der kan betales med kontanter, og hos nogle flyselskaber med kreditkort. Nogle flyselskaber tilbyder desuden et begrænset udvalg af toldfri varer, som du kan købe ombord. Sunweb kan ikke gøres ansvarlige for udvalget af toldfri varer eller levering af disse.
Evt. reklamationer over køb ombord på flyet skal stiles direkte til flyselskabet, og Sunweb påtager sig intet ansvar i forbindelse hermed.
Hvis en mindreårig skal rejse alene på flyet, skal Sunweb altid informeres om dette. Flyselskaberne har forskellige aldersgrænser for, hvornår der kræves assistance til et barn, der rejser alene. Bemærk, at flyselskabet kan opkræve et gebyr for assistance i denne forbindelse.
Transfer kan tilkøbes. Transferbussen køres af lokalt personale, og i visse tilfælde vil der også være en dansktalende guide med i bussen. Det er vigtigt, at du indfinder dig ved bussen hurtigst muligt efter bagageudleveringen og tolden. Bussen venter kun i begrænset tid efter, at ”strømmen” af passagerer ophører men det må påregnes at der vil være noget ventetid i bussen, indtil alle gæster er ude af lufthavnen. Transfer gennemføres med almindelige busser, mini- eller midibusser med flere trin op og ned, og det er dit eget ansvar, at du selv kan komme ind og ud af bussen. I nogle tilfælde vil det ikke være muligt for bussen at køre dig helt hen til indgangen af indkvarteringen pga. logistikken. Dette kan ligeledes være tilfældet i forbindelse med afholdelse af lokale arrangementer og begivenheder. Du må i sådanne tilfælde påregne at skulle gå det sidste stykke til fods.
Har du brug for assistance eller særlig transport, skal dette bestilles og betales særskilt samt fremgå af din faktura og rejsedokumenter. Sunweb påtager sig intet ansvar, såfremt du har bestilt almindelig transfer og ikke er i stand til at benytte denne.
Det er muligt, at der anvendes en shuttleservice for Sunweb ved små ankomster. I så fald forsøger vi at tilstræbe en ventetid på højst 90 minutter i lufthavnen efter den første kontakt med guiden, inden shuttlebussen kører dig til din indkvartering.
Bemærk, at det er dit eget ansvar, at din bagage kommer på og af transferbussen, både på udrejsen og hjemrejsen. Sunweb påtager sig intet ansvar, såfremt du glemmer at få din bagage på eller af bussen.
Det er ikke muligt at tilkøbe transfer til kun-flybilletter.
Vi gør opmærksom på, at de angivne køretider for transfer er eksklusiv eventuelle stop for forplejning, toiletbesøg samt afsætning af gæster på andre indkvarteringer.
Sunweb kan ikke holdes økonomisk ansvarlig for beskadiget eller mistet bagage
På de fleste af Sunwebs destinationer er det muligt at bestille privat transfer fra lufthavnen til indkvarteringen tur/retur. Du vil blive kørt alene, uden stop på andre indkvarteringer. Prisen for dette fremgår af bookingtrin 2 og kan tillige oplyses ved henvendelse til vores rejsekonsulenter. Privat transfer skal altid bestilles hjemmefra.
Du vil blive informeret om sted og tidspunkt for afhentning dagen før din hjemrejse på Mit Sunweb/i Sunweb appen. Stå klar til afhentning 15 minutter før det oplyste tidspunkt. Står der, at afhentning sker på hotellet, er det vigtigt, at du står klar ude foran hotellet og ikke i receptionen. Bemærk, at det er dit eget ansvar at være klar til tiden og sikre, at du kommer med transferen. Vi kan ikke garantere, at chaufføren taler engelsk.
Sunweb har sin egen klassificering af indkvarteringerne. Der er ikke kun taget hensyn til indretningen af værelser og lejligheder, men også til indkvarteringens beliggenhed, faciliteter, atmosfæren og til den vurdering, som vore gæster har givet dem. Det kan derfor ske, at Sunweb klassificerer en indkvartering anderledes end den lokale, officielle klassificering. I udlandet er det f.eks. normalt at give indkvarteringen en ekstra stjerne, når der er konferencerum, hvilket er uden interesse for de fleste feriegæster. Sunwebs klassificering kan desuden være forskellig fra rejsemål til rejsemål pga. den varierende standard mellem disse.
Sunwebs indkvarteringer klassificeres som følger:
** Disse indkvarteringer er ofte meget simpelt indrettet og har få fællesfaciliteter og begrænset service.
*** Enkle indkvarteringer af mellemklasse med middel service og forplejning, men med flere faciliteter.
**** Komfortable indkvarteringer af god standard over middel og med et godt udvalg af faciliteter.
***** Meget komfortable indkvarteringer af høj standard, med mange forskellige faciliteter og et højt serviceniveau.
En halv stjerne gives, når vi mener, at indkvartering ligger lidt over den angivne standard.
På Sunwebs hjemmeside vil flere af indkvarteringerne være anmeldt af vores gæster, ligesom bedømmelser fra spørgeskemaerne også vil fremgå her. Har vi endnu ikke modtaget bedømmelser fra danske gæster, vil vi i visse tilfælde anvende bedømmelser fra Sunwebs udenlandske afdelinger. Vi vil gerne have gæsternes ærlige mening om vores indkvarteringer, dog forbeholder vi os retten til at screene disse anmeldelser på hjemmesiden for anmeldelser med upassende sprog og manglende relevans.
Dårlige anmeldelser vil ikke blive betragtet som reklamationer og vil derfor ikke blive behandlet som sådan. Anmelder du en indkvartering på vores hjemmeside, kan du således ikke forvente at få svar fra Sunweb – hverken på positive eller kritiske anmeldelser. Ønsker du at reklamere, henstiller vi til, at der reklameres direkte til Sunwebs kundeservice via klageformularen på vores hjemmeside.
Ved ankomsten til din indkvartering, skal du henvende dig i receptionen. Her vil du modtage din nøgle og få at vide, hvornår dit værelse eller lejlighed er til rådighed (ofte mellem kl.14.00 – 16.00). På afrejsedagen er tjek ud som regel mellem kl.10.00 – 12.00. Har du tidlig ankomst eller sen afrejse, vil du således ikke have dit værelse/lejlighed til rådighed fra tjek ud til afrejse. Evt. pension gælder kun fra tjek ind til tjek ud, og der ydes ikke kompensation for evt. måltider, du måtte komme for sent til eller rejse for tidligt fra. På nogle indkvarteringer er det muligt at aftale senere check-ud på hjemrejsedagen mod betaling. Dette betales direkte til indkvarteringen og kan ikke arrangeres hjemmefra.
Det er datoen på dine rejsedokumenter, der afgør, hvornår du får tildelt dit værelse eller din lejlighed ved ankomst til indkvarteringen, og hvornår du skal checke ud fra indkvarteringen på din hjemrejse.
På Sunwebs hjemmeside kan du under hvert enkelt hotel se hotellets specifikationer. Her vil der som regel fremgå, hvor stort værelset er, og hvor mange gæster værelset kan rumme, samt hvilke faciliteter du finder på hotelværelset og på hotellets fællesområder.
Dobbeltværelser består af 1 værelse til 2 personer. Nogle dobbeltværelser har mulighed for opredning. Læs mere under afsnittet opredning og i den enkelte hotelbeskrivelse.
Duplex eller maisonette værelser er i 2 plan forbundet med en indvendig trappe, oftest uden adskillelse mellem værelset i stuen og værelset på 1. sal, dvs. 1. sal ligger i åbent plan med stueetagen, og du kan således ikke regne med vægge eller døre til adskillelse mellem etagerne/rummene. Dertil vil 1. sal ofte være med lavt til loftet og skrå vægge.
Der findes mange forskellige typer familieværelser på vores hoteller. Nogle består af flere værelser, hvor man kan lukke en dør imellem, andre består af ét stort værelse, og endnu andre er delvis adskilte. Nogle familieværelser har reelle senge til alle personer, andre har både senge og opredninger på ekstrasenge/sovesofaer, og nogle familieværelser har en øvre grænse på børnenes alder, da nogle af sengene er mindre end almindelige voksensenge. Læs mere under den enkelte hotelbeskrivelse. Soverummet er ikke nødvendigvis adskilt fra de øvrige værelser med en væg eller dør. Der kan f.eks. blot være en åbning eller adskillelsen kan være i form af en rumdeler eller et gardin.
Flere af vores indkvarteringer tilbyder værelser med privat pool, hvor du har adgang til din egen lille pool fra terrassen. Disse private pools er små, og du kan ikke påregne at være afskærmet fra de øvrige gæster.
Værelser med direkte pooladgang har adgang til en fælles swimmingpool via trappe fra terrassen eller balkonen og har således ikke privat pool.
Der er på nogle indkvarteringer mulighed for at betale ekstra for at få havudsigt. Denne kan være angivet som havudsigt eller delvis havudsigt. Havudsigten kan i begge tilfælde være skrå, og der kan forekomme træer el. lign. foran, der kan blokere for en del af udsigten.
Disse værelser har ikke nødvendigvis udsigt mod poolen. Swimmingpool side kan også betyde, at værelserne er placeret i bygninger, der ligger ved poolen. Der skal være specificeret, at der er tale om udsigt til poolen for, at du kan være sikker på dette.
Dette betyder, at der er udsigt over haven. Vi kan ikke garantere, at der udelukkende er udsigt over grønt areal, men udsigten vil være vendt mod et have område.
Disse værelser har udsigt over land. Det kan for eksempel betyde, at der er andre bygninger eller en vej.
Bor du i lejlighed, så omfatter indkvarteringen som udgangspunkt ikke pension. Dog kan du langt de fleste steder købe morgenmad i restauranten. Skal du bo i en lejlighed under opholdet, er det en god idé selv at medbringe kaffe, -tragt, -filter, karklude, viskestykker, opvaskebørste, opvaskemiddel og evt. toiletpapir. På flere lejlighedskomplekser vil der være toiletpapir ved ankomsten, hvorefter dette er for egen regning. Bemærk, at enkelte ferielejlighedskomplekser er uden fællesfaciliteter.
De fleste lejligheder er udstyret med et tekøkken. Dette er ikke beregnet til egentlig madlavning. Tekøkkenet er oftest integreret i sove- eller opholdsrummet og består som oftest af 1-2 kogeplader, minikøleskab, vask og begrænset køkkenservice. Du kan således ikke regne med, at der findes samme udstyr som hjemme i dit eget køkken. Tekøkkenet er beregnet til at lave te/kaffe og tilberede fx morgenmad eller simple retter. Er dit ophold med All Inclusive, vil der oftest ikke være køkkenservice tilgængeligt i tekøkkenet, da indkvarteringen går ud fra, at gæsterne foretrækker at spise i restauranten frem for selv at købe ind, når forplejningen er inkl. i prisen. Nogle tekøkkener har flere faciliteter som fx kaffemaskine, elkedel eller mikroovn. Læs mere under beskrivelsen af den enkelte indkvartering.
Soverummet er ikke nødvendigvis adskilt fra de øvrige værelser med en væg eller dør. Der kan f.eks. blot være en åbning eller adskillelsen kan være i form af en rumdeler eller et gardin.
En studiolejlighed består af ét rum med sovepladser og tekøkken. Her er som regel senge til 2 og evt. mulighed for en eller flere opredninger, som oftest vil være på sovesofaer.
2-værelses lejligheder består af 1 soverum og 1 opholdsrum med tekøkken. I opholdsrummet er der plads til en eller flere opredninger, som oftest vil være på sovesofaer.
3-værelses lejligheder består som oftest af 2 soverum og 1 opholdsrum med tekøkken. I opholdsrummet er der plads til en eller flere opredninger, som oftest vil være på sovesofaer. I nogle tilfælde kan tekøkken/spisestue være separat og uden mulighed for opredninger, men alligevel være talt med i antal værelser.
Vores samarbejdspartnere er altid på udkig efter de bedste priser. Derfor vil der på de fleste rejsemål kunne findes et begrænset antal hotelværelser/lejligheder til en særdeles fordelagtig pris. Disse værelser/lejligheder kan variere fra indkvarteringens øvrige værelser i forhold til faciliteter, indretning og størrelse, og disse har oftest den dårligste placering på indkvarteringens område. Det er ikke muligt at anføre særlige ønsker til indkvartering i økonomiværelser.
Det vides ikke på forhånd, hvilken værelsestype du skal bo i. Det betyder, at du bliver tildelt det værelse, der er ledigt ved ankomst. Det kan være et værelse med havudsigt, udsigt til poolen, til bygninger eller en bungalow.
De på hjemmesiden viste billeder af interiøret i hotelværelser/lejligheder er vejledende. På mange indkvarteringer er værelserne forskelligt indrettet, uden at dette nødvendigvis fremgår af billedmaterialet. Det kan forekomme, at indkvarteringen har ændret på interiøret efter at billederne er taget, uden at Sunweb er informeret om dette. Nogle badeværelser har ikke badeforhæng eller anden afskærmning af badeområdet. Det er ikke altid muligt at hænge håndbruseren på væggen. Dette anses ikke for en mangel ved rejsen. Er der installeret aircondition i din lejlighed eller dit hotelværelse, kan du kun forvente 1 aircondition, uanset antallet af rum. Bemærk, at balkon/terrasse og badeværelse er regnet med i et eventuelt angivet antal kvadratmeter. Balkon og terrasse kan variere i størrelse og vil ikke nødvendigvis kunne rumme det maximale antal gæster, der kan indlogeres i et værelse eller en lejlighed.
Soverummet i lejligheder er ikke nødvendigvis adskilt fra de øvrige værelser med en væg eller dør. Der kan f.eks. blot være en åbning eller adskillelsen kan være i form af en rumdeler eller et gardin.
Senge kan ikke forventes at være af samme størrelse og standard, som man er vant til i Danmark. Standardmålene for alm. senge er 70×180 cm. Topmadrasser indgår sjældent, og sengene kan af den grund være hårdere eller blødere end normalt. Det vil ofte være et tæppe og/eller et lagen, der udgør det, vi kender som dyner.
På hotelværelser og i ferielejligheder sker ekstraopredningerne oftest på sovesofaer, -stole eller klapsenge, der foldes ud. Disse er stillet på værelset specielt til dette formål, og kan ikke forventes at være af samme standard som værelsets øvrige senge. De kan forekomme mindre komfortable end almindelige senge og også være mindre. På hotelværelser eller lejligheder med ekstra opredning må det forventes, at pladsen er trang.
På de fleste indkvarteringer vil det være muligt at låne eller leje en barneseng. Dette angives som et ønske i forbindelse med bestillingen af rejsen. Ofte vil der være et begrænset antal senge til rådighed, hvilket betyder, at vi desværre ikke kan garantere, at ønsker om disse kan opfyldes. Afregning for leje af barneseng sker på indkvarteringen.
I beskrivelsen af din indkvartering kan du se, hvilken forplejning der er inkluderet i dit ophold. Det varierer hvilken forplejning som er inkluderet i prisen, og hvad det er muligt at tilkøbe. Kvaliteten af forplejning er som regel sammenhængende med indkvarteringens øvrige standard. Tidspunkterne i all inclusive programmet for de enkelte indkvarteringer kan have mindre afvigelser fra det angivne på Sunwebs hjemmeside, da indkvarteringerne kan justere på disse i løbet af sæsonen. Informationerne vil, såfremt vi bliver informeret om ændringer, blive løbende opdateret på vores hjemmeside. Sunweb yder ikke kompensation for eventuelle mindre ændringer i programmet.
Den valgte forplejning er gældende fra check-in til check-out.
Når du bestiller din ferie hos Sunweb, er der følgende forplejningsmuligheder:
Som udgangspunkt serveres måltiderne fra buffet og er tilpasset ferielandets spisevaner. Måltiderne er ikke altid lige varierede. Dette indebærer, at retterne er anderledes og ofte meget enklere, end du er vant til hjemmefra. Morgenmaden kan være begrænset til brød, smør, marmelade, kaffe eller te, men pålæg, frugt og grøntsager kan ofte også indgå. Frokost og aftensmad kan være enkle, indeholde et begrænset antal friske grøntsager og især på indkvarteringer af lavere standard, må det forventes, at udvalget af kød er begrænset til en slags. Serveres der snacks på indkvarteringen, og er dette ikke specificeret i beskrivelsen af denne, kan det bestå af f.eks. suppe, pizza, pommes frites, sandwich og kage. Disse kan ikke betegnes som reelle måltider. Det må forventes, at antallet af gæster på indkvarteringen vil afspejle sig i mængden af mad på buffeten.
Hvis andet ikke er angivet, må du påregne at skulle betale for alle importerede drikkevarer, juices, cocktails samt specialkaffe. Dette gælder ligeledes for minibaren, roomservice, drikkevarer i strandbarer, a la carte menuer samt for al mad og drikke bestilt uden for de ovenfor angivne tidspunkter. Er der på din indkvartering inkluderet en a la carte middag i all inclusive/Ultra all inclusive programmet, skal du selv betale for drikkevarerne til denne.
I udlandet kan der være andre regler for udskænkning af alkohol til mindreårige. Bemærk venligst, at når dit fly ankommer på ubekvemme tider, er det muligt, at du kommer for sent til et måltid. Du modtager ikke kompensation for dette. Hvis du har en speciel diæt, så vil vi underrette indkvarteringen, men især på de simple indkvarteringer kan der ikke altid tages hensyn til dette. Vegetarisk kost består ofte bare af, at du ikke får serveret kød. Sunweb kan desværre ikke garantere hensyntagen til bestemte diæter.
All Inclusive
Det bliver mere og mere populært at rejse med All Inclusive, og dét er med god grund. Når du vælger et ophold med All Inclusive, så er måltider, drikkevarer og snacks inkluderet i den pris, du betaler for rejsen. Du har således nemmere ved at holde styr på feriebudgettet. All Inclusive kan samtidig være et godt valg, hvis I er mange, der rejser sammen, da I undgår at skulle splitte regningen på restauranten. På de fleste indkvarteringer med All Inclusive serveres hovedmåltiderne fra buffet, med mulighed for at spise alt, hvad du lyster. Med mindre andet er angivet, så er både alkohol og alkoholfri drikkevarer lokalproduceret. Det vil ofte være muligt at tilkøbe drikkevarer fra kendte producenter. På de store indkvarteringer med All Inclusive er der ofte et stort udbud af forskellige aktiviteter og faciliteter inkluderet i prisen. I visse tilfælde vil det være muligt at tilkøbe ydelser mm., dette kan fx være friskpresset juice, adgang til a la carte restaurant eller behandlinger i spacenter.
Standarden for forplejningen på indkvarteringer med All Inclusive afhænger i høj grad af indkvarteringens øvrige standard og prisniveau. Standarden kan også variere fra det ene land til det andet. På nogle indkvarteringer er All Inclusive altid en del af opholdet, og på andre indkvarteringer kan det tilkøbes. Dette står angivet under de enkelte indkvarteringer.
Tidspunktet på året kan være meget afgørende for indkvarteringens og feriemålets karakter. Perioden start juni til slut september betegnes normalvis som højsæson. Bemærk, at i Bulgarien er noget kortere og løber fra midt juni til midt august. Alle tidspunkter før og efter denne periode er derfor at betragte som lavsæson. I højsæsonen kan man som oftest opleve, at der vil være åbent overalt samt høj stemning og liv og glade dage pga. mange gæster. Dette betyder samtidigt, at der kan være trængsel, længere køer og fyldt ved pools, stranden og i restauranterne. I lavsæsonen vil der derimod være bedre plads, kortere ventetid – og her kan priserne på rejsemålet tilmed være lavere. Du må i disse perioder forvente, at der er længere mellem gæsterne på indkvarteringerne og i byen. Dette betyder, at flere restauranter og forretninger ikke finder, at det er umagen værd at holde åbent.
I visse tilfælde kan nogle faciliteter på din indkvartering være lukkede uden for højsæsonen, og du kan også opleve, at der er skåret ned på underholdningen. Dette skyldes, at der oftest vil være færre gæster på indkvarteringen. Det må påregnes, at der inden højsæsonens start kan blive udført mindre reparationsarbejde under dit ophold, hvilket kan medføre periodiske afskærmninger og lettere støj.
Hvis det ikke fremgår af beskrivelsen af din indkvartering på hjemmesiden, må du påregne, at værelser/lejligheder ikke er opvarmede. Når temperaturerne på rejsemålet falder, må det derfor forventes, at der er køligere og mindre bekvemt end forventet i disse. Det er ligeledes de færreste indkvarteringer, der har opvarmede pools, og vandet kan uden for højsæsonen derfor opleves koldt at bade i.
Når der uden for højsæsonen oftest vil være færre gæster på indkvarteringerne, vil du kunne opleve, at måltiderne er enklere, og at indkvarteringen i visse tilfælde finder på alternative løsninger i forhold til servering af denne. I visse tilfælde kan aftensmaden f.eks. serveres som fast menu i stedet for buffet.
Hvis du er i tvivl, om det ovenstående kan være gældende i din ferieperiode, kan du spørge vores salgsmedarbejdere.
De fleste indkvarteringer har særegne regler for dit ophold. På de fleste indkvarteringer er det ikke tilladt at medbringe drikke- og madvarer, der ikke er købt på indkvarteringen. Dette er gældende både på værelset og på indkvarteringens fællesområder, og nogle af vore indkvarteringer er meget strikse omkring denne regel. Hvis du ønsker at medbringe egen mad og drikkevarer, skal du bestille ophold i en lejlighed. Det er heller ikke tilladt at have gæster på værelset/i ferielejligheden under opholdet, medmindre gæsten er anført på din billet, og der er betalt dagspris for opholdet inden afrejse.
Det kan ikke garanteres, at det er muligt at medbringe kæledyr på indkvarteringen. Ligesom det heller ikke kan garanteres, at denne er kæledyrsfri.
Nogle indkvarteringer har regler om regulering af aircondition. Dette kan betyde, at du ikke selv kan indstille aircondition, eller at der er begrænsning på, hvor lavt du kan sætte temperaturen.
Det må påregnes, at indkvarteringer vil forlange betaling for leje af babyseng, klimaanlæg/aircondition, deponeringsbokse, aktiviteter og evt. skader på indkvarteringen og dens faciliteter. Betalingen skal ske direkte til indkvarteringen på forlangende og inden afrejse. Nogle indkvarteringer har installeret minibar i værelserne. Disse må ikke benyttes til medbragte drikke- og madvarer.
Nogle indkvarteringer opkræver depositum (kontant eller ved registrering af kreditkortoplysninger) ved check-in for brug af minibar, restaurant osv. Dette depositum modregnes evt. forbrug ved check-ud.
På din ferie kan du komme ud for, at der stilles krav til din påklædning. På de fleste indkvarteringer vil det ikke være tilladt at bære badetøj i restauranten. På indkvarteringer af høj standard kan det fx være et krav, at mænd bærer lange bukser om aftenen.
Der kan være meget forskel på, hvilket sprog personalet på indkvarteringerne taler. Det kan derfor ikke, uanset indkvarteringens klassificering, forventes, at personalet taler engelsk – hverken den enkelte medarbejder eller generelt på indkvarteringen. Er der en overvejende del af gæsterne på destinationen, der taler et andet sprog, vil det oftest være det, der er afgørende for, hvilket der primært tales.
På indkvarteringerne gælder dette både i forhold til f.eks. mini-club, barpersonale, underholdning m.v.
Det må forventes at f.eks. rengøringspersonale og håndværkere o. lign. kun taler lokalsproget.
I beskrivelserne af de enkelte indkvarteringer finder du en liste over stedets faciliteter. Bemærk venligst, at der ved enkelte faciliteter, kan være et mindre gebyr. Dette vil som regel fremgå af beskrivelserne af indkvarteringerne under ”Faciliteter” eller ”Tilvalg”. I visse tilfælde kan nogle faciliteter være lukkede uden for højsæsonen, og du kan også opleve, at der er skåret ned på underholdningen. Dette skyldes, at der oftest vil være færre gæster på indkvarteringen.
Bemærk venligst, at flere faciliteter på indkvarteringerne ofte vil være tilgængelige på begrænsede tidspunkter i løbet af dagen, fx miniklub, spa center, fitnessrum osv. På indkvarteringer med vandrutsjebaner er disse ofte kun åbne et par timer om formiddagen og et par timer om eftermiddagen. Vær desuden opmærksom på, at der på nogle hoteller er regler om, at man skal have en bestemt højde eller alder for at anvende vandrutsjebaner eller vandland.
Udendørsfaciliteter såsom restauranter, barer, badebroer osv. kan desuden være lukkede eller endnu ikke installerede i tilfælde af dårligt vejr eller lav belægning. Sunweb har desværre ikke indflydelse på åbningstiderne på indkvarteringernes faciliteter, og disse kan variere i løbet af sæsonen.
Sunweb yder ikke erstatning for ulempe grundet forsyningssvigt på indkvarteringer, herunder midlertidige afbrydelser af f.eks. varmt vand, varme og aircondition, ligesom der ikke ydes erstatning, hvis swimmingpools og lign. faciliteter midlertidigt er ude af drift på grund af nødvendige reparationer eller vedligeholdelsesarbejder. Vi vil dog gøre vores bedste for at henvise til passende alternativer på nærliggende indkvarteringer.
Det vil som regel være muligt at leje en sikkerhedsboks til dine værdigenstande. Disse er ofte placeret i receptionen eller i lejligheden/på værelset.
Miniklubber har som udgangspunkt ikke dansktalende personale, med mindre andet er anført i beskrivelsen af indkvarteringen. Endvidere kan det heller ikke altid garanteres, at der tales engelsk. Underholdning/animation på indkvarteringerne kan ligeledes i nogle tilfælde foregå på lokalsproget.
På hjemmesiden for de enkelte indkvarteringer fremgår det, hvorvidt og hvor der er mulighed for Wi-Fi, samt om denne er gratis eller mod betaling. Oftest vil der f.eks. i lobbyen være gratis Wi-Fi tilgang, hvorimod dette kan være mod betaling på værelserne. Bemærk, at beløbet for Wi-Fi oftest vil være opkrævning for 1 enhed.
Hvis det på Sunwebs hjemmeside fremgår, at en indkvartering tilbyder Wi-Fi, bør du vide, at det mange gange ikke fungerer lige så hurtigt og stabilt som i Danmark. Der kan være kortere eller længere afbrud end normalt. Det vil ikke altid være tilladt, at man kobler sig op mod VPN eller lignende, da deres opkoblinger kan være spærrede for denne type af trafik. Du kan heller ikke forvente, at indkvarteringens Wi-Fi er god nok til at downloade eller streame film, eller at du som gæst kan udføre dit arbejde via deres trådløse opkobling.
På nogle indkvarteringer findes der tv, enten på værelserne eller på fællesarealerne. Antallet og kvaliteten af kanaler kan variere, og Sunweb har ikke indflydelse på dette.
Mange steder bliver vandet varmet op af solenergi, og varmtvandsbeholderne kan være af begrænset størrelse. Man må derfor påregne, at der ikke altid vil være varmt vand tilgængeligt.
Swimmingpools er som udgangspunkt ikke opvarmede, medmindre det fremgår af beskrivelsen af den enkelte indkvartering på hjemmesiden. Man må derfor påregne, at vandet i lavsæsonen kan være koldt at bade i.
Øregangenes beskyttende fedtstoffer mindskes ved hyppig og længerevarende badning. Derudover er bakteriefloraen i badevandet og swimmingpoolen anderledes. Dette kan give grobund for en øreinfektion. Vi anbefaler derfor brug af ørepropper ved hyppig og længerevarende badning, samt at man tørrer ørerne grundigt efter ophold i vandet. Sunweb kan ikke drages til ansvar for eventuelle infektioner.
På langt de fleste af Sunwebs indkvarteringer findes der aircondition på værelset eller i lejligheden – oftest mod betaling. På nogle indkvarteringer kan du opleve, at der kun er aircondition på bestemte tidspunkter af dagen eller kun i de varmeste måneder af året. På familieværelser og i lejligheder vil der som regel kun være aircondition i soveværelset.
Nogle indkvarteringer har i facilitetslisten angivet, at der forefindes fitnessrum. Dette vil ofte være sparsomt udstyret og det må forventes, at maskinerne i nogle tilfælde er ældre og ikke altid vedligeholdt.
Under overskriften ‘faciliteter’ finder du information om rengøring og udskiftning af sengetøj og håndklæder på dit værelse eller i din lejlighed. Vi gør opmærksom på, at der kan være afvigelser, f.eks. i forbindelse med helligdage. Er der annonceret med f.eks. rengøring og/eller skift af håndklæder/sengelinned to gange om ugen, er ankomstdagen medregnet heri.
Rengøringen er oftest af let karakter og vil almindeligvis bestå af, at gulvet fejes, sengene redes og affaldet fjernes. Bemærk, at det ikke kan forventes, at opvask i lejligheder indgår i rengøringen. Rengøring kan foregå på alle tider af dagen.
Uanset klassificering af indkvarteringen kan der forekomme insekter, såsom myrer, myg og kakerlakker på værelset eller i lejligheden. Giv besked til Sunwebs guide, som vil sørge for, at der bliver sprøjtet. Du kan beskytte dig mod myg ved hjælp af myggespray, og det anbefales at købe myggespray på stedet, da det ofte er mere effektivt mod sydens myg. Løsgående hunde kan gø en del, uden at vi har mulighed for at begrænse det. Der vil på mange af indkvarteringerne være katte, som ikke mindst holder til omkring restaurantområdet, og vi henstiller derfor til, at man ikke fodrer dem. Sunweb kan ikke drages til ansvar eller yde erstatning for gener i forbindelse hermed.
Mange lande har de senere år fået mere restriktive regler omkring rygning. Det betyder, at mange restauranter og indkvarteringer har særskilte områder for gæster, som ønsker at ryge. På langt de fleste indkvarteringer er det dog slet ikke tilladt at ryge inden døre.
Hvis der i beskrivelsen af indkvarteringen henvises til et livligt miljø, en central beliggenhed, eller at der er en bar tilstede, så er det almindeligvis ensbetydende med, at der kan forventes støj fra enten trafik, byliv og/eller aktiviteter. På mange indkvarteringer arrangeres aktiviteter og underholdning, både i dagtimerne og om aftenen. Vi forsøger, så vidt muligt, at oplyse om sådanne i beskrivelsen. Der er på flere rejsemål tradition for, at man spiller musik ved poolområdet, og på nogle indkvarteringer kan denne være høj. Ofte er normerne anderledes i udlandet, og vi kan derfor ikke garantere ro efter midnat. Byggestøj er desværre uundgåelig. Hvis der er byggearbejde på indkvarteringen, vil vi altid forsøge at informere dig rettidigt. Det kan dog desværre ske, at vi ikke ved noget om byggearbejdet på forhånd.
Det er desværre heller ikke muligt at garantere, at andre feriegæster ikke opfører sig støjende eller generende. I forbindelse med ferielandets helligdage skal man påregne et større antal lokale gæster på indkvarteringen, hvilken kan medføre aktiviteter, der kan højne støjniveauet. Dette har vi ingen indflydelse på og anbefaler dig at kontakte ledelsen på indkvarteringen, hvis du føler dig generet af andre gæsters opførsel eller oplever, at reglementet ikke overholdes. Skulle det mod forventning ikke hjælpe, skal du kontakte Sunwebs guider.
Nogle billeder på hjemmesiden er taget med vidvinkel. Dette medfører, at f.eks. værelser og swimmingpools ser større ud, end de faktisk er. Billeder af værelser og lejligheder er eksempler på disse, og der kan være stor variation i indretning, udseende, møblement osv. Bemærk, at indkvarteringer under renovering, ombygning eller opførsel kan være afbilledet ved hjælp af computergrafik.
Under hvert enkelt indkvartering finder du en liste med afstande fra denne til forskellige interessepunkter. De angivne afstande er vejledende og kan afvige en smule fra den faktiske afstand. Afstandene vil altid angive den kortest mulige rute, og det kan være nødvendigt at benytte trapper, stier, mv. for at komme fra indkvarteringen til interessepunkterne.
Hvis du oplever en fejl eller mangel i forbindelse med din ferie, skal du hurtigst muligt kontakte Sunwebs guide. Hvis du undlader at gøre opmærksom på generende fejl og mangler, har vi ikke mulighed for at rette op på dem. Får vi ikke mulighed for at afhjælpe, har det ligeledes betydning for din mulighed for at reklamere over de oplevede fejl og mangler efter hjemkomst. Se afsnittet om reklamationer. Kontakter du guiderne pr. sms og bliver denne ikke besvaret inden for rimelig tid, bedes du forsøge at ringe op i stedet. Receptionspersonalet på din indkvartering vil oftest kunne være behjælpelig med at tage kontakt til guiden. Dette kan evt. være mod betaling.
Vi anbefaler altid, at du låser værdigenstande inde i sikkerhedsboksen, hvis en sådan findes på indkvarteringen. Sunweb og indkvarteringen kan ikke gøres ansvarlige for bortkomne genstande. Husk altid straks at få lavet en politirapport på rejsemålet i tilfælde af tyveri, indbrud mv. til brug hos egen forsikring, samt at kontakte din rejseforsikring. Sunweb guiden kan ikke være behjælpelig med kommunikationen med politiet men kan henvise dig til nærmeste politistation.
Er du så uheldig, at du bliver syg eller kommer til skade under ferien, skal du kontakte din rejseforsikring og søge lægehjælp. Får du brug for hjælp i denne forbindelse, kan du tage kontakt til vores guider. Det er vigtigt, at du gemmer evt. dokumentation, regninger og lægeerklæring fra den behandlende læge på rejsemålet, da din rejseforsikring vil bede om dette. Sunweb påtager sig ikke at fremskaffe denne dokumentation efter din hjemrejse.
Vi bestræber os på at have dansktalende guider på mange af vores destinationer men kan ikke garantere dette. Du vil dog altid kunne komme i kontakt med en engelsktalende guide
Hvis du har bestilt transfer, vil afhentningstiden for hjemrejsen blive oplyst senest 24 timer før afrejse. Du kan på nogle destinationer desuden finde informationerne inde i Sunweb Appen, og når du logger ind på "Mit Sunweb".
Antallet af hoteltræf vil afhænge af antallet af gæster på den enkelte indkvartering. Det er ikke garanteret at vores guider besøger lige præcist dit hotel.
OBS: Vi gør opmærksom på, at det på nogle destinationer kan koste penge at ringe til guiderne, da vores guider har et hollandsk nummer. Så vær opmærksom på dit teleselskab og hvad der er inkluderet i dette. I tilfælde af du får en ekstra udgift på din telefonregning, dækker Sunweb ikke denne. Vi anbefaler altid, at du gør brug af/downloader Whatsapp. Det er gratis at ringe og skrive til vores guider gennem denne app, når du er på internettet via hotellet.
Du kan læse mere om hvornår du møder din guide under Spørgsmål & kontakt.
Det er muligt på nogle destinationer at leje bil gennem Sunweb i samarbejde med Sunny Cars. Du kan bestille billeje, når du booker rejsen på hjemmesiden. Dette foregår i bookingtrin 2. eller på Mit Sunweb efter bestilling af rejsen. Læs betingelser for billeje på engelsk via dette link:
Vi anbefaler dig at bestille dine udflugter hos Sunwebs guider. Du kan se eksempler på udflugter under de forskellige rejsemål. Evt. priser oplyst hjemmefra er vejledende, og vi forbeholder os retten til ikke at arrangere en specifik udflugt, hvis vi skønner, at der ikke er den fornødne interesse. I praksis kan aktiviteterne afvige fra beskrivelsen på hjemmesiden/i brochuren.
Vi beder dig være særdeles opmærksom på historiske eller arkæologiske fund, som du måtte gøre under dit ophold. På vore destinationer ser myndighederne meget strengt på udførelsen af historiske og arkæologiske fund. Bed en ekspert om at vurdere genstanden, hvis du er den mindste smule i tvivl. Sunweb fraskriver sig ethvert ansvar for gæster, som forsøger at udføre historiske eller arkæologiske fund fra vore destinationer.
På mange turistrejsemål findes et stort udvalg af kopivarer af kendte mærkevarer, både inden for tøj, sko, tasker, briller og ure. Disse varer er ofte meget billige, og kvaliteten er derefter. Du bør være opmærksom på ikke at forveksle kopivarer med ægte mærkevarer. Vi understreger i denne forbindelse, at det er ulovligt at indføre kopivarer til Danmark, og Sunweb påtager sig intet ansvar i denne forbindelse.
Vi påtager os ikke at forfølge sager, hvor du evt. føler dig dårligt behandlet af forretninger eller handlende. Vi påtager os heller ikke at foretage eller formidle reparationer på varer købt i anbefalede butikker – uanset eventuelle oplysninger fra guiden eller sælgeren.
Butikker anbefales ud fra gode erfaringer med disse. Såfremt du ønsker at købe varer i udlandet til senere hjemsendelse, så anbefaler vi, at du sikrer dig korrekte oplysninger om reglerne for indførelse i Danmark – herunder også behovet for særlige certifikater og gældende danske toldregler. Vi påtager os intet ansvar i forbindelse med indførelse af varer til Danmark.
Efterlysning af glemte sager skal ske omgående efter hjemkomsten. For igangsættelse af efterlysningen og dækning af administrative omkostninger opkræver Sunweb et administrationsgebyr på 300 kr. Dette gebyr skal betales, uanset om den efterlyste genstand tilvejebringes eller ej og dækker ikke forsendelsesomkostninger.
For at efterlyse en glemt genstand, skal du sende en e-mail til lostandfound@sunwebgroup.com, hvor du forklarer situationen. Herefter vil vi undersøge, om den glemte genstand er fundet og kontakter dig med nærmere information om eventuelle forsendelsesomkostninger. Genstanden sendes, når omkostningerne er betalt, og du vil få tilsendt et tracking nummer.
Vær opmærksom på, at der kan være lokale regler for, hvilke genstand det er muligt at sende. Eksempelvis er det ikke tilladt at sende elektronik fra Tyrkiet.
Bemærk, at det kan tage lang tid at hjemføre glemte genstande. Sunweb tager ikke ansvar for beskadigelse eller bortkomst af glemte sager i Sunwebs besiddelse.
Eventuelle reklamationer over din rejse skal med henblik på afhjælpning på stedet gøres gældende øjeblikkeligt over for Sunwebs (digitale) guide på stedet. Du finder kontaktoplysningerne til din guide på Mit Sunweb/i Sunweb appen samt i den velkomstbesked, du modtager kort før afrejse.
Undladelse af ovenstående vil normalt medføre tab af retten til senere at kræve erstatning. Det er meget vigtigt, at du kontakter os med det samme, da Sunweb i mange tilfælde kan afhjælpe din reklamation, når vi først er blevet informeret om problemet. Reklamationer, der ikke er blevet rapporteret på rejsemålet, kan ikke behandles efter hjemkomst.
Reklamationer over fejl eller mangler, som ikke har kunnet rettes på rejsemålet, skal fremsættes skriftligt senest 4 uger efter rejsens afslutning, så Sunweb har mulighed for at indhente oplysninger fra rejsemålet. Har du dokumentation, som kan have betydning for behandlingen af din reklamation, bedes du sende dette med i din henvendelse. Mener du at have gjort udlæg på vegne af Sunweb, bedes du venligst medsende kopi af originale kvitteringer.
Din kontakt i Danmark er
Sunweb
Telefon: +4589883389
E-mailadresse: info@sunweb.dk