Forsikringer



Forsikringer

En god rejse- og afbestillingsforsikring er måske det vigtigste for hele din ferie. Før og på din ferie kan der opstå hændelser, der uden en forsikring kan give ubehagelige økonomiske konsekvenser. Forsikring kan tegnes når du bestiller din ferie i trin 1. Bestile du ikke forsikring, da du bestilte din rejse, så fortvivl ej. Det kan du nemt gøre i Mit Sunweb, under 'Ændre booking'. Her vælger du efterfølgende hvilken type forsikring du ønsker i trin 2.



Forsikringsselskaber

Forsikringer tegnet før 1/11-2019 vil disse være tegnet hos Europæiske.

Forsikringer tegnet fra 1/11-2019 vil disse være tegnet hos IPA SA, en del af AXA group (efterfølgende omtalt som IPA).



Afbestillingsforsikring

Præmien er 6% af den samlede rejsesum. Forsikringen gælder fra datoen for udstedelse indtil afrejse fra Danmark.

Læs mere om afbestillingsforsikring hos Europæiske i vores informationsdokument eller i betingelserne.

Læs mere om afbestillingsforsikring hos IPA i vores informationsdokument eller i betingelserne.



Årsrejseforsikring

Med rejseforsikringen er du forsikret mod de mest almindelige risici. Desuden er det behageligt, at der på uforudsete øjeblikke, er nogen der hjælper dig. Med rejseforsikringen får du hurtig og præcis hjælp, når du har brug for det. 

Læs mere om rejsesforsikring hos Europæiske i vores informationsdokument eller i betingelserne.

Læs mere om rejseforsikring hos IPA i vores 
informationsdokument eller i betingelserne.



Vigtig information

Alle vores forsikring er uden selvrisiko.

Pr. 1. januar 2013 tillægges 1,1% i skadeforsikringsafgift, som går til den danske stat. 

Hvis du er eller fylder 70 år bedes du rette henvendelse til Europæiske/IPA. 

BEMÆRK: Tab og tyveri af kontanter og checks er ikke automatisk medforsikret.

Hvad gør jeg, hvis der opstår problemer på rejsen?
Ring til Europæiskes alarmcentral i København (+45 70 10 90 30) eller IPAs alarmcentral (+45 89 8880 40). 
For at bruge din forsikring, skal du ringe til ovenstående nummer (hvilket nummer er afhængig af, om du har tegnet din forsikring før eller efter d. 1/11/2019). 
Notér dine kontaktinformationer, så du har dem klar, når du ringer til forsikringens alarmcentral.
Du kan kontakte forsikringens alarmcentral ved følgende hændelser, for at få bevilget ekstra omkostninger og behandler:
- Ulykke, alvorlig sygdom eller hospitalsindlæggelse 
- Nødtvungen tidligere hjemrejse 
- Svigt i forbindelse med privat transportsmiddel

Hav altid dit forsikringspolicenummer med dig, når du rejser. 

Hvad gør man i tilfælde af sygdom eller ulykke?
Vores forsikringer samarbejder med Euro-Centre, som er servicekontorer, der sikrer lægehjælp på stedet til dig. Euro-Centrene har bl.a. den fordel at du kan blive behandlet på stedet uden at skulle din regning kontant. Når du kommer til et Euro-Center, skal du medbringe din forsikringspolice og/eller betingelserne med Euro-Centrets logo til den læge, der behandler dig. 
Kender lægen som behandler dig ikke til Euro-Centre, så sørg altid for at få en specificeret faktura. Bemærk at du så typisk skal betale kontant. 
 



Hvordan kræver jeg skadeserstatning hos Europæiske?

Trin 1
For at kræve skadeserstatning kan du downloade et ansøgningsskema på Europæiske Rejseforsikrings hjemmeside: www.europaeiske.dk/Anmeld-skade/ formularen, sæt din underskrift og send den til Europæiske. Vil du annullere, kan du udfylde afbestillingsformularen på Sunwebs hjemmeside.

Trin 2
Tilføj originale kvitteringer, garantier, erklæringer og andre beviser. Jo mere komplet du beskriver og beviser skaden, desto hurtigere kan et erstatningskrav afvikles.


Hvordan kræver jeg skadeserstatning hos IPA?

Hver sag håndteres personligt hos IPA og du skal derfor kontakte dem telefonisk på +45 89 88 80 40.