Privatlivspolitik

  1. Hjem
  2. Om Sunweb
  3. Personlige oplysninger

Privatlivspolitik

Sunweb respekterer din ret til beskyttelse af dine personlige oplysninger. Dine oplysninger vil ikke blive givet videre til anden part. Med denne fortrolighedserklæring oplyses du om vor måde at arbejde på, og hvordan vi behandler dine data.

Privatlivspolitik
Vi sætter pris på den tillid, du har til os, og det er grunden til, at vi håndterer de personlige oplysninger, du giver os, med størst mulig omhu.
Sunweb.dk respekterer din ret til privatlivets fred. Vi bruger denne politik til at informere dig om, hvordan vi håndterer dine personlige oplysninger.

Hvem er vi? 
Sunweb er et handelsnavn tilhørende Sunweb Group Scandinavia A/S med hovedsæde på Kronprinsessegade 54, 4 mf, 1307 København K og registreret under CVR nummeret 32931499. Sunweb Group Scandinavia A/S er aktiv i Danmark på vegne af Sunweb Group GmbH, med hovedsæde i Schweiz på Schützengasse 4, CH-8001 Zürich, Schweiz. Sunweb Group GmbH opererer også i Belgien, Frankrig, Tyskland, Holland, Storbritannien og Sverige. Sunweb Group GmbH ejer flere mærker i Danmark. Disse er:

Det betyder, at du måske ikke kender Sunweb Group GmbH, men at du kender vores mærker og websteder. Denne privatlivspolitik gælder for al behandling af personlige oplysninger, som vi, Sunweb Group GmbH, som controller, får fra eller om dig på et tidspunkt eller på en af de måder, der er beskrevet nedenfor via et af vores websteder eller via et af vores mærker.

Hvem er du? 
Du er den person, der besøger vores websted og/eller booker en rejse via vores websted, som tilmelder sig et nyhedsbrev eller den person, der har modtaget en konto fra os efter en reservation og bruger den. Det kan også være tilfældet, at du kun stiller et spørgsmål via vores kontaktformular, chatter med os eller ringer til os, eller at du bruger en af vores apps, anmoder om et tilbud på en grupperejse eller bruger en af vores andre tjenester.

Hvilke personlige oplysninger behandler vi til hvilke formål?
Personlige oplysninger er alle oplysninger, der siger noget om dig eller det, vi kan relatere til dig. Vi registrerer personlige oplysninger inden for rammerne af vores tjenester, salg af vores produkter eller når du kontakter Sunweb på en hvilken som helst måde. Personlige oplysninger der er nødvendige for vores tjenester som f.eks. dit navn, din adresse, din e-mail adresse og dit telefonnummer. Sådanne oplysninger er f.eks. nødvendige for at gennemføre en booking.

Nedenfor har vi opført flere personlige oplysninger, som vi behandler, med de forskellige formål, som vi indsamler disse oplysninger til:

  • For at kunne booke, udføre, fakturere din rejse og/eller indføre dine angivne præferencer / tilvalg
    Dette drejer sig om kundeoplysninger, kontaktoplysninger, bookingoplysninger, betalingsoplysninger, som du har angivet vedrørende dig selv, mens du booker som rejseansvarlig (person 1*) eller som leveres af den rejseansvarlige på vegne af andre rejsende (person 2**) inklusive præferencer / tilvalg som f.eks. ja/nej til forsikring, undervisning i skiløb og skileje, der efterspørges yderligere i bookingprocessen eller som tilføjes efterfølgende. Ovenstående oplysninger bruges til at booke, reservere, fakturere og bekræfte rejsen til dig. Vi sender dig de relaterede rejsedokumenter/rejsekontrakter og nyttige oplysninger via e-mail, før din rejse begynder. Vi stiller også rejsedokumenter, fakturaer og andre nyttige oplysninger til rådighed under Min konto (hvis det er tilgængeligt). Vi bruger bookingoplysningerne, dine præferencer og tilvalg som du har angivet for at sikre, at de parter, der gennemfører din rejse og præferencer (f.eks. til dit fly, transport til hotellet og opholdet på destinationen/hotellet), er i stand til at levere disse tjenester.

    Mens du booker rejsen, kan du give os særlige personlige oplysninger, såsom registrering af medicinsk bagage og kommentarer til dit helbred. Vi behandler kun dine særlige personlige oplysninger til de formål, hvortil du har givet oplysningerne til os, hvis du udtrykkeligt har givet dit samtykke til denne proces, eller hvis du klart har fremlagt disse oplysninger.

    Der kan anmodes om yderligere oplysninger specifikt til relevante situationer fx når du reserverer en lejebil.    

    Hvis du følger et link fra vores websted til eksterne leverandører for at reservere yderligere tjenester, såsom taxa og lufthavnsparkering, vil den relevante leverandør være ansvarlig for beskyttelsen af dine personlige oplysninger.

  • For at kunne opretholde din konto, der blev oprettet
    Når en rejse er booket, bruger vi dine bookingoplysninger til at oprette en konto til dig, hvorefter du vil have mulighed for at aktivere eller ikke aktivere kontoen. Du kan finde alle relevante oplysninger om din rejse, dine kundeoplysninger, dine betalinger og din faktura på denne konto. Vi gemmer alle bookingoplysninger, der tilhører din konto, så hver gang du logger ind, kan vi vise dig de rigtige kundeoplysninger og bookinghistorik.

    Du kan bruge dine kontooplysninger på sociale netværk, såsom Facebook, til at logge ind på vores websted, apps, særlige online-kampagner eller andre tjenester, du kan bruge. Du har mulighed for at dele personlige oplysninger om dig selv med os, så du ikke behøver at indtaste disse igen, når du logger ind.

  • For at kunne kontakte dig og den person, der opholder sig hjemme, i tilfælde af nødsituationer under rejsen
    Desværre opstår der nogle gange nødsituationer under rejser. På din destination eller hjemme. Vi vil derfor gerne holde dig orienteret om de udviklinger, der er vigtige for dig. Vi bruger kontaktoplysninger som f.eks. dit telefonnummer og din e-mail adresse eller den angivne person, der bliver hjemme, til dette formål.
  • For at analysere brugen af vores websted
    Oplysninger vedrørende din brug og adfærd indsamles, når du bruger vores websted. Vi bruger analytiske cookies for at tilpasse vores websted i overensstemmelse med gæsternes ønsker og interesser, og så vi kan tilbyde en optimal oplevelse for de besøgende. Se flere oplysninger i vores cookiepolitik.

    Vi gemmer også logfilerne fra webstedet, såsom fejlrapporter. Hvis booking systemet f.eks. ikke fungerer under booking, husker vi de oplysninger, der blev indtastet under bookingprocessen, så du ikke behøver at indtaste alt igen.

  • Med det formål at håndtere klager og anmodninger om oplysninger eller at gøre udøvelsen af dine rettigheder mulig og at lære af dette
    Vi gemmer dine kontaktoplysninger, hvis du kontakter os via en kontaktformular, under en chat eller telefonsamtale og/eller hvis du ønsker at påvirke brugen af dine personlige oplysninger. Vi gør det delvist for at give dig et svar eller for at hjælpe dig, men også for at lære af vores klagehåndtering.
  • Ved tilmelding til nyhedsbrev
    Du bliver bedt om at give kontaktoplysninger under tilmeldingen til nyhedsbrevet, så nyhedsbrevet kan sendes til dig via e-mail.
  • Ved anmodning om tilbud på rejser
    Dette vedrører de personlige oplysninger, du angiver om dig selv som rejseansvarlig (person 1) og de præferencer, der er angivet i formularen vedrørende rejsen.
  • For at kunne downloade en af vores apps
    I tilfælde af brug af en af vores apps vedrører dette login-oplysninger, eller oplysninger, der blev indtastet for at berige profilen i appen. Vi behandler disse oplysninger for at etablere, under den efterfølgende brug af appen, at du er den samme person som den tidligere bruger af appen.
  • Hvis du skriver et svar til bloggen på https://blog.sunweb.com/da/
    Vi anmoder om personlige oplysninger, når du skriver et svar på vores blog for at forhindre spam.
  • Hvis du skriver et review til hjemmesiden på Sunweb.dk
    Vi anmoder om personlige oplysninger, når du skriver et review på vores hjemmeside for at forhindre spam.
  • Kvalitetssikring
    Den fulde IP-adresse (Ipv4 og IPv6) bruges til logføring og til at vurdere problemer, du har rapporteret. IP-adressen til en booking bruges nogle gange til at validere en booking og betaling. Vi gemmer IP-adressen i højst syv dage. Online betalinger sker kun via en tilknyttet leverandør.

    Telefonsamtaler opbevares i 4 uger til træningsformål for at garantere kvalitet.

  • For at give vores kampagner billedmateriale
    Vi placerer billede- og lydmateriale på vores websted og i vores brochurer for at skabe et atmosfærisk indtryk for vores kommende gæster.

Vi indsamler personlig data for at kunne designe vores kampagner så de passer dine præferencer og ønsker.
Du kan modtage personificeret kommunikation fra os ved hjælp fra dine forskellige interaktioner med os.

  • Du kan modtage kommunikation fra os, hvis du har booket en rejse hos os, eller hvis du registrere dig som individ for en grupperejse. Du kan modtage kommunikation fra os via forskellige kanaler som du ikke har afmeldt dig fra så som social media, digitale beskeder eller post. 
  • Dine personlige data som vi besidder giver os et billede af dine interesser og præferencer. Ved at kombinere disse data, bliver det muligt at servicere vores kunder endnu bedre, hvad at gøre interaktionen imellem kunde og firma mere personlig. Ikke bare ved at bruge dit fornavn i en e-mail, men også til at vise dig rejser der er et bedre match til dig. 
  • Det kan forekomme at du ser vores kommercielle kampagner når du besøger andre websteder, så som bannere der er tilstede på andre websteder. Disse bannere kan være personificerede til dig, da du har accepteret reklame cookies. Læs mere i vores Cookie Politik for mere information.
  • Du vælger muligvis at modtage personlige reklamer og tilbud via de sociale medier, du benytter. Vi benytter kanaler såsom Facebook og Google, så der her vises reklamer, når du besøger disse hjemmesider. Vi kan ligeledes også fjerne specifikke reklamer og tilbud, skulle du tidligere have set disse. Dette gøre ved at sammenligne din email eller personlige oplysninger med data indhentet fra sociale medier eller søgemaskiner. For at gøre vores reklamer mere relevante for den enkelte forbruger og målrette specifikke reklamer, ud fra dit forventede/søgte ønske, kan vi bruge dine booking detaljer eller de indsamlede oplysninger fra vores websteder, mobile apps eller andre digitale medier. Ligeledes kan de social media platforme bruge dine personlige data til at skabe lignende kunde målgrupper. Dette hjælper os med at nå nye målgrupper igennem social media.

    Vi sender nyhedsbreve, hvis du er tilmeldt disse. Du kan til enhver tid afmelde dig vores nyhedsbreve eller anden kommerciel kommunikation. Denne mulighed bliver dig tilbudt via vores kommunikation eller ved af afmelde dig vha. vores Indvendingsformular. 

    Vores andre mærker: Vi forklarede i toppen af denne Persondata politik, at vi har flere forskellige mærker indenfor Sunweb Group GmbH. Hvis det er relevant deler vi dine personlige data, surf og klik adfærd med vores andre websteder, sådan så de også kan tilbyde dig interessante og relevante tilbud. Dette skyldes at ikke alle vores websteder tilbyder de samme tilbud, services og mulighed. Vi håber derfor at du kan drage fordel for alle mulighederne, der kunne være af interesse.

Hvem modtager dine personlige oplysninger?
Vi deler dine personlige oplysninger med tredjeparter. Disse er følgende parter:

  • Medarbejderne på kontorerne hos Sunweb.dk i de relevante lande (som nævnt i begyndelsen af denne privatlivspolitik), men også lokalt, for så vidt som de kræver oplysningerne for udførelsen af rejsekontrakten og naturligvis for at give dig en optimal ferieoplevelse med en passende forberedelse.

  • Parter, der leverer dele af den bookede rejse til dig, såsom flyselskaber, andre udbydere, boligejere, rejseledere og andre parter.

  • Vi overfører ikke dine personlige oplysninger til lande uden for Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde, medmindre dette er nødvendigt for udførelsen af rejsekontrakten (f.eks. flyselskaber og boligejere uden for EØS). Vi sikrer i alle andre tilfælde, at der træffes passende foranstaltninger for at beskytte dine personlige oplysninger på en passende måde. Det gør vi bl.a. ved at indgå aftaler, der er godkendt af Europa-Kommissionen. Vi sikrer i relevante tilfælde, at personlige oplysninger kun behandles af parter i tredjelande med et passende beskyttelsesniveau angivet af Europa-Kommissionen.

  • Hvis du rejser i udlandet, kan du blive påkrævet (af myndighederne ved udrejse og ankomst) at levere personlige oplysninger, og de kan behandles inden for rammerne af formålene for grænsekontrol, indvandring, sikkerhed, antiterrorisme og andre formål. Hvilke oplysninger, der skal behandles, kan variere pr. destination. Eksempler på oplysninger, der bliver anmodet om, inkluderer kundeoplysninger, kontaktoplysninger og bookingoplysninger.

  • Vi kan dele dine personlige oplysninger med reklamenetværk eller gøre det muligt for sidstnævnte at indsamle personlige oplysninger vedrørende dig. De får disse oplysninger, fordi der er opnået samtykke vedrørende brugen af cookies. Vores cookie-politik og listen over cookies på vores websted indeholder navnene på disse tredjeparter samt en henvisning til den politik, der gælder for behandlingen af dine oplysninger ved hjælp af disse teknologier.

  • Social media platforme, hvis dit samtykke blevet givet ved første besøg på disse social media kanaler.

  • Eksterne samarbejdspartnere såsom Marketing- og udviklingsbureauer, online software partnere eller betalingsudbydere som står for vores daglige drift, inklusiv marketing og data analyser.

 

På grundlag af hvilke principper behandler vi dine personlige oplysninger
Vi anvender flere principper, når vi bruger dine personlige oplysninger. De principper, vi anvender, er:

  1. Behandlingen er nødvendig for udførelsen af en kontrakt, som du er part i. Det gælder f.eks. kontraktens eller rejsekontraktens udførelse;
  2. Behandlingen er nødvendig for at overholde en lovbestemt forpligtelse, vi skal opfylde;
  3. Behandlingen er nødvendig for at passe på vores legitime interesser. Som rejsearrangør omfatter vores legitime interesser for eksempel også at kunne gennemføre marketingaktiviteter;
  4. Vi behandler kun dine særlige personlige oplysninger (f.eks. registrering af medicinsk bagage og kommentarer om dit helbred) og personlige oplysninger, der ikke er omfattet af ovennævnte principper, såsom abonnement på nyhedsbrevet og personlige bannerannoncer, hvis du har accepteret det udtrykkeligt eller fordi du klart har givet os oplysningerne. Du kan til enhver tid inddrage dette samtykke. Hvordan og hvornår du kan gøre dette, er beskrevet i denne privatlivspolitik under overskriften 'rettigheder'.

Opbevaringsperiode
Dine personlige oplysninger bevares så længe som nødvendigt til behandlingsformålene og slettes derefter permanent inden for den periode, der gælder for dette formål, under hensyntagen til de lovmæssige forpligtelser. Det betyder f.eks., at dine oplysninger vedrørende rejsekontrakten bevares i højst ti år i overensstemmelse med vores opbevaringsperiode for skatteformål. I det øjeblik, du sender en indsigelse på hhv. solrejser, skirejser, og kør-selv rejser til behandling af personlige oplysninger til kommercielle formål, registrerer vi dette i vores systemer, og vi vil ikke længere bruge dine personlige oplysninger til de relevante personlige og/eller kommercielle formål.

Dine privatlivsrettigheder
Sunweb.dk er gennemsigtig og bestræber sig på at levere gode tjenester til sine kunder, besøgende på webstedet og/eller hvis du er bruger af en af vores andre (online) tjenester. Vi behandler personlige oplysninger som forklaret i denne privatlivspolitik for at gøre lydtjenester mulige. Vi håber, at du ser fordelene og også får gavn af det, da alle kan have personlige præferencer. Hvis dette ikke er din oplevelse, og du har en anden mening, kan du kontakte os.

Du kan udøve følgende rettigheder til beskyttelse af personlige oplysninger i forbindelse med behandlingen af dine personlige oplysninger, der er beskrevet i denne privatlivspolitik:

  • Du kan gøre indsigelse mod behandlingen af dine personlige oplysninger.
    * Hvis du vil gøre en indsigelse til behandlingen af dine personlige oplysninger til kommercielle formål, kan du ændre dine præferencer på hhv. solrejser eller skirejser.
    * Du kan justere dine cookieindstillinger via webstedets modul til cookieindstillinger i bunden af siden. Du bør heller ikke glemme at fjerne alle dine cookies fra alle enheder i alle internetbrowsere, du har brugt til at besøge vores websted(er). Læs vores vores cookiepolitik for at se, hvordan du kan gøre dette for hver internetbrowser.
    * Hvis du ønsker at gøre indsigelse mod behandlingen af dine personlige oplysninger som helhed, bedes du kontakte os via vores kontaktformular på hhv. solrejser og skirejser.
  • Du har ret til at få forkerte personlige oplysninger rettet eller at supplere personlige oplysninger.
  • Under visse omstændigheder har du ret til at få fjernet de personlige oplysninger, vi har om dig, fra alle vores systemer og onlinetjenester, hvis dette er muligt og under hensyntagen til de lovmæssige forpligtelser. For at fjerne alle dine cookies skal du slette cookies fra alle enheder i alle internetbrowsere, du har brugt til at besøge vores websted(er). Læs vores cookiepolitik for at se, hvordan du kan gøre dette for hver internetbrowser.
  • Du har ret til at begrænse behandlingen af dine personlige oplysninger, hvis oplysningerne er forkerte, du har gjort en indsigelse, eller du angiver, at vi ikke har tilladelse til yderligere at behandle bestemte oplysninger.
  • Du har ret til at anmode om dine personlige oplysninger og overføre dem til en anden controller, såsom andre parter der tilbyder ferierejser, hvis du ønsker det.
  • Du har ret til at inspicere dine personlige oplysninger. Du kan f.eks. se i Mit Sunweb (hvis relevant), hvilke personlige oplysninger vi har modtaget fra dig, og som vi har registreret med hensyn til en bestemt booking. Det er også her, hvor du kan se de øvrige relevante oplysninger, der tilhører en booking.
  • Du har ret til menneskelig vurdering af automatiserede beslutninger. En beslutning kan træffes på grundlag af oplysninger, der blev behandlet automatisk (uden menneskelig indgriben), hvilket kan få konsekvenser for dig som kunde/forbruger. Et eksempel er den bekræftelse, vi foretager ved accept af kreditkortbetalinger for at forhindre svig og beskytte dit privatliv.

Hvis du har spørgsmål om ovenstående rettigheder, eller hvis du rent faktisk gerne vil udøve disse rettigheder, bedes du kontakte vores kundeserviceafdeling for hhv. solrejser eller skirejser. Vores kundeserviceafdeling kan nås via telefon på telefonnummer 70 22 04 64 for solrejser og 70 22 04 65 for skirejser.

Hvis du ikke er tilfreds med den måde, hvorpå vi behandler dine personlige oplysninger, kan du sende en klage til os via kundeserviceafdeling for kontaktformular på hhv. solrejser, skirejser eller til Sunweb Group Scandinavia A/S koncernens databeskyttelsesofficer på dpo@sunwebgroup.com

Hvis vi ikke kan nå til enighed efter høring, kan du kontakte Datatilsynet, som kan kontaktes på telefonnummer 33 19 32 00.

Ændringer
Vi har ret til at tilpasse denne Privatlivspolitik og anbefaler, at du regelmæssigt besøger denne side for at holde dig orienteret om, hvordan vi behandler dine personlige oplysninger. Denne privatlivspolitik blev senest opdateret den 14/09-2021.

Sikkerhed
Vi indfører egnede tekniske og organisatoriske foranstaltninger for at sikre dine personlige oplysninger. Det betyder blandt andet, at vi indgår aftaler med tjenesteudbydere, der behandler personlige oplysninger på vores vegne, i hvilke aftaler vi forpligter dem til også at indføre disse foranstaltninger. Det betyder også, at hvis du bestiller en ferie via Sunwebs hjemmeside, eller hvis du konsulterer Mit Sunweb, overføres dine oplysninger ved hjælp af en sikker SSL-forbindelse.

Underretning om databrud
Der foreligger et databrud, hvis personlige oplysninger tilhørende vores kunder, forretningsforbindelser eller medarbejdere bliver blevet udsat for tab eller ulovlig behandling.

Dette gælder f.eks., hvis personlige oplysninger ender i hænderne hos tredjeparter, der ikke skulle have adgang til disse oplysninger.

Har du opdaget et (muligt) databrud? Underret os så hurtigt som muligt via e-mail på databreachnotification@sunwebgroup.com

Kontakt
Dine spørgsmål og kommentarer vedrørende denne fortrolighedsmeddelelse er velkomne og kan indsendes for hhv. solrejser og skirejser.

Hvis du har et andet spørgsmål, og du gerne vil kontakte vores kundeservice, kan du gøre det direkte på telefon 70 22 04 64 for solrejser og 70 22 04 65 for skirejser og/eller e-mail for hhv. solrejser eller skirejser.

* Person 1: Den rejseansvarlige er den person, der booker rejsen og/eller den person, der personligt registrerer sig til rejsen

** Person 2: De andre rejsende, som ikke registrerer sig individuelt, men som bliver registreret af den rejseansvarlige.