1. vaerd at vide

Indhold

Værd at vide er udelukkende gældende for Sunwebs kør-selv ferier, og dækker derfor ikke skirejser og solrejser. Vi anbefaler, at du ligeledes læser Sunwebs rejsebetingelser. Værd at vide er en del af de vilkår, du accepterer, når du foretager en booking hos Sunweb. 

Sunweb følger altid Udenrigsministeriet rejsevejledninger, som du kan læse her: http://um.dk/da/rejse-og-ophold/rejse-til-udlandet/rejsevejledninger/

Bestilling og betaling

Bestilling

Sunweb er en online rejsearrangør, og derfor er den hurtigste måde at bestille vores rejser på at gøre det via vores hjemmeside. Du kan også bestille rejser via e-mail eller telefon. Det er de samme rejser og priser, der er tilgængelige ved online bestilling på hjemmesiden som ved telefonisk henvendelse.

Personlig henvendelse kan kun ske ifølge aftale.

Når du bestiller din rejse, anbefaler vi, at du tilkøber en afbestillingsforsikring, som dækker, hvis du bliver akut syg eller kommer til skade og derfor ikke kan deltage i rejsen. Du kan bestille den i bookingtrin 2 eller efterfølgende pr. telefon hos en salgsmedarbejder. En afbestillingsforsikring dækker kun, hvis den er betalt sammen med depositummet. Husk at sikre dig, at denne er anført på din faktura. Du kan læse mere om afbestillingsforsikringen på http://www.europaeiske.dk/Afbestillingsforsikring/ 

Vi anbefaler ligeledes altid at tegne en rejseforsikring. Hos Sunweb samarbejder vi med Europæiske Rejseforsikring, som sikrer dig assistance, hvis du har brug for det. Du kan bestille den i bookingtrin 2 eller efterfølgende pr. telefon hos en salgsmedarbejder. Vær opmærksom på, at evt. rejseforsikringer tegnet i forbindelse med bestilling af rejsen kun er gældende, såfremt dette er anført på fakturaen, og betalingen er Sunweb i hænde inden afrejsen.

Det er muligt på nogle destinationer at leje bil gennem Sunweb i samarbejde med Sunny Cars. Du kan bestille billeje, når du booker rejsen på hjemmesiden. Dette foregår i bookingtrin 2. eller på Mit Sunweb efter bestilling af rejsen. Bemærk, at når du bestiller bil gennem Sunweb, vil din transfer automatisk blive afbestilt.

https://www.sunnycars.nl/en/general-terms-and-conditions/general-rental-terms-and-conditions-of-sunny-cars-international-gmbh/ 

Ordrebekræftelse og faktura

Når din bestilling er gennemført, modtager du på skærmen et bookingnummer. Du vil kort herefter modtage en ordrebekræftelse og en faktura på e-mail. Bestiller du via telefon eller e-mail vil du kun modtage en faktura, hvoraf bookingnummeret fremgår, og denne træder derfor i stedet for din ordrebekræftelse.

Vi beder dig venligst gennemgå din ordrebekræftelse og din faktura; er alle navne stavet i overensstemmelse med det i passet anførte, stemmer den anførte indkvartering overens med det bestilte, er rejsedatoerne korrekte osv. Skulle der være misforståelser af nogen art, så lad os få dem rettet med det samme. Bemærk, at ordrebekræftelsen er en bekræftelse på din bestilling, og at det er dit ansvar at kontrollere indholdet. Ved indbetaling af depositum/rejsens pris har du accepteret vilkårene anført på ordrebekræftelse/fakturaen samt på vores hjemmeside, herunder alm. rejsebetingelser samt ”Værd at vide”.

Sunweb sender dine rejsedokumenter på e-mail ca. 5 uger før afrejse, såfremt det fulde beløb er betalt. Er der ved bestilling mindre end 6 uger til din afrejse, vil du modtage rejsedokumenterne, når vi har registreret din fulde indbetaling, som skal indbetales med det samme. Rejsedokumenterne skal udskrives og benyttes i forbindelse med check in på fly/bus/ indkvartering.

Ønsker du at modtage ordrebekræftelse/faktura samt rejsedokumenter pr. post, opkræves et administrations- og forsendelsesgebyr på i alt 150 kr. for begge forsendelser. Dette gebyr betales sammen med depositum.

Mit Sunweb

Sammen med fakturaen modtager du et link og et login til ”Mit Sunweb”. Her kan du se alle detaljerne vedrørende din rejse. Du kan også betale og se de foreløbige flytider (såfremt de er tilgængelige). Indtil 7 dage før afrejse vil du kunne tilkøbe arrangementer nemt og hurtigt på ”Mit Sunweb”.

Rejselængde

Den angivne rejselængde på Sunwebs rejser er angivet fra afrejsedato til hjemkomstdato. Dvs. at rejsedagene også indgår i den opgivne rejselængde.

Gavekort

Gavekort og tilgodebeviser kan benyttes på rejser og services på vores hjemmeside.  Disse er udstedt som enten et fysisk- eller digitalt dokument, og på dette fremgår et gavekortnummer, som skal oplyses til Sunweb, når det ønskes anvendt.  Gavekort og tilgodebeviser kan også indeholde en rabatkode, som du kan benytte ved bestilling på hjemmesiden.

Gavekort, som er vundet på messer eller konkurrencer, kan ikke refunderes eller ændres til andre produkter. Disse præmiegavekort er desuden strengt personlige og kan ikke overdrages til andre personer. Præmiegavekort kan ikke benyttes til rutefly. Sådanne præmiegavekort er gældende til den type rejse, som er udspecificeret på dokumentet.

Gyldighedsperioden fremgår af gavekortet/tilgodebeviset. Er der ikke anført en gyldighedsperiode, er det gældende i 3 år fra udstedelsesdatoen.

Gavekort skal altid anvendes og registreres inden betaling af en rejse. Det er ikke muligt at udbetale værdien af et gavekort, og det kan således ikke benyttes til en rejse, der allerede er betalt. Gavekortet kan ligeledes ikke anvendes til betaling af depositum, men vil blive fratrukket rejsens samlede pris.

Depositum

Efter du har foretaget din bestilling, modtager du en ordrebekræftelse sammen med betalingsbetingelserne. Depositum udgør 30 % af rejsens samlede pris og skal betales senest 3 dage efter bestillingsdatoen. Afbestillingsforsikring, forsendelsesgebyr mv. betales sammen med depositum. Restbeløbet skal betales senest 6 uger før afrejsen. Bestiller du indenfor 6 uger før afrejsen, skal det samlede beløb for rejsen betales omgående. Har vi ikke modtaget din betaling rettidigt, vil din rejse uden varsel blive annulleret.

På rejser til Malaga, Tenerife og Portugal udgør depositummet 30 % + prisen for flybilletten. Ved booking af fly/pakkerejse til disse destinationer hæfter du for flybilletterne, så snart bookingen er godkendt. Dette betyder, at ønsker du at annullere hæfter du for flybilletterne, da disse købes direkte hos udbyderen - også selv om du endnu ikke har betalt depositum. Ligeledes er det ikke muligt på disse flyvninger at ændre sin rejse til en anden rejsedato.

Gavekort kan ikke benyttes til betaling af depositum.

Betalingsmetoder

Dankort

Du kan nemt og gratis betale med dankort på ”Mit Sunweb”. Loginoplysninger bliver sendt til din e-mailadresse sammen med fakturaen. Det er ikke muligt at betale med dankort over telefonen.

Kreditkort

Der opkræves ingen ekstra gebyre ved betaling med kreditkort.

Bankoverførsel

Bank: Jyske Bank
Bankkontonummer: Reg.nr. 5078 Kontonr. 1052696

Husk at oplyse dit bookingnummer som reference. Bemærk, at der vil gå 2-3 hverdage før Sunweb kan se overførslen, og at straksoverførsel ikke er muligt. Ved bestilling senere end 14 dage før afrejse skal kvittering for overførsel fremsendes til Sunweb.

Bankoverførsel fra udlandet

Hvis du ønsker at betale fra udlandet, så kan du overføre det udestående beløb til vores bankkonto.
Du skal bruge følgende oplysninger:
Bank: Jyske Bank
Bankkontonummer: Reg.nr. 5078 Kontonr. 1052696
BIC/SWIFT: JYBADKKK
Iban: DK9550780001052696

Husk at oplyse dit bookingnummer som reference.

Rejsedokumenter/Billet

Ca. 5 uger før afrejse vil du modtage dine rejsedokumenter på e-mail samt praktiske forhold – dette er under forudsætning af, at Sunweb har modtaget det fulde beløb for rejsen. Har du bestilt senere end 5 uger før afrejse, skal det fulde beløb betales med det samme. I dette tilfælde vil rejsedokumenterne blive fremsendt pr. e-mail, når betalingen er registreret.

Rejsedokumenterne skal printes og medbringes på rejsen. På billetten finder du afgangs- og ankomsttidspunkter anført i lokaltider, reservation af indkvartering og evt. aktiviteter. 

Rejseansvarlig

Den person, som ved bestilling har opgivet adresse, tlf. nr. osv. og som er noteret på ordrebekræftelsen, er ansvarlig for reservationen på vegne af de øvrige rejsedeltagere. Den rejseansvarlige hæfter for, at betaling sker rettidigt. Evt. tilbagebetalinger sker kun til den rejseansvarlige. Kun denne person kan ændre eller annullere rejsen.

Personlige oplysninger

De kontaktoplysninger, som du oplyser ved bestilling af rejsen (tlf.nr., e-mailadresse osv.), skal være gældende under hele rejsen. Dvs. at hvis du flytter eller ændrer e-mailadresse, skal du kontakte os hurtigst muligt. Vigtige oplysninger og evt. ændringer vil blive sendt til din e-mailadresse. I tilfælde af uforudsete situationer, kan det desuden blive nødvendigt at kontakte dig pr. telefon eller sms under din ferie. Vi tager ikke ansvaret for, at vigtig information ikke når frem i tilfælde af, at e-mailadressen eller telefonnummeret er skiftet eller at telefonen ikke er medbragt.

Dine personlige oplysninger videregives ikke til 3. mand, og dine oplysninger er sikret hos os.

Børn og unge under 18

Børn og unge under 18 år, som rejser uden voksne rejseledsagere, skal ved køb af rejsen fremvise samtykkeerklæring fra mindst en forælder/værge.

Rejsens pris

Rejsens pris omfatter – hvor intet andet er anført – indkvartering (såfremt navngivet indkvartering er bestilt), samt evt. forplejning og guideservice i henhold til destinationsbeskrivelsen på hjemmesiden. Ved køb af flybillet, indgår transport mellem lufthavn og bestemmelsessted ikke i rejsens pris. Udgifter til pas, visum, vaccinationer, forsikringer og lignende indgår ikke i rejsens pris, og ansvaret for disse påhviler altid den rejsende selv.

Rejsens pris er beregnet på grundlag af gældende tariffer, afgifter og valutakurser. Sunweb forbeholder sig derfor ret til inden afrejsedag at foretage prisændringer, jf. Alm. rejsebetingelser, artikel 2.

Der vil på nogle af vores rejsemål skulle betales lokal turistskat. En sådan skal oftest afregnes direkte til indkvarteringen.

Aktuelle priser og kampagner

Bemærk, at alle priser på Sunwebs hjemmeside er aktuelle priser. Sunwebs priser er dynamiske og justeres løbende efter udbud og efterspørgsel og ændres ofte flere gange dagligt. Den aktuelle pris ved bestillingstidspunktet er altid den aktuelle pris, og denne accepteres ved indbetaling af depositum/rejsens pris. Evt. kampagnepriser gælder kun en begrænset periode og/eller et begrænset antal værelser. Trykte priser, fx i nyhedsbreve, brochurer, annoncer, tv-reklamer el.lign. er fra-priser, der er gældende på tidspunktet for udarbejdelsen af pågældende nyhedsbrev/brochure/annonce/reklame, og vi tager forbehold for, at priserne kan være ændrede, rabatter frafaldet eller afgange/ indkvarteringer udsolgte i mellemtiden.

Den viste pris i skemaet på hjemmesiden ud for den pågældende indkvartering vil afspejle gennemsnitsprisen pr. person. Ved valg af endelig dato og indkvarteringstype vil prisen blive udspecificeret.

Børnerabatter

Evt. børnerabatter vil fremgå af bestillingen online. Fratrækkes der ikke børnerabat automatisk ved bestillingen, ydes der ikke børnerabat på den pågældende rejse. Børnerabatter varierer alt efter indkvartering og sæson. Ligeledes kan fordelingen af børn i værelser/lejligheder have indflydelse på denne.

Det er vigtigt at angive korrekt alder på børn, da det ellers kan betyde en merbetaling på indkvarteringen.

Børnerabatter og børnepriser er kun gældende ved to fuldt betalende på værelset.

Reservationer på forespørgsel

Når vi har udsolgt på en given indkvartering, kan der være mulighed for at lave en reservation på forespørgsel. Dette er markeret med lyseblå priser på hjemmesiden og betyder, at værelsestypen som udgangspunkt er udsolgt hos Sunweb. Vi kontakter dog vores samarbejdspartner og forespørger på flere værelser. Vi bestræber os på at kontakte dig i løbet af 5 dage, og hvis værelsestypen er ledig, er bestillingen bindende på lige vilkår med en almindelig bestilling, og opdateret faktura fremsendes til betaling.

Værelsesantal på hjemmesiden

På hjemmesiden kan antallet af resterende værelser på en indkvartering være angivet. Bemærk, at dette kan være for en given værelsestype, samt at det kun er et udtryk hvor mange værelser Sunweb har tilbage på den pågældende indkvartering.

Grupperejser

Vi forhandler altid de bedste priser hjem til vores gæster, og grupperejser bookes og gennemføres på samme vilkår som øvrige bookinger. Du kan bestille rejser til op til 15 personer på samme bookingnummer på vores hjemmeside. Er I flere end 15 personer, anbefaler vi, at I kontakter vores rejsekonsulenter, så vi kan vejlede jer omkring valg af indkvartering, evt. privat transfer osv.

Ønsker

Har du specielle ønsker i forbindelse med rejsen; f.eks. havudsigt, bo lavt eller bo side om side, beder vi dig venligst anføre dette allerede ved bestillingen. Det skal understreges, at vi ikke kan garantere, at disse ønsker opfyldes, men at vi altid sender dine ønsker videre til indkvarteringen. Bemærk, at ønsker kun bliver fremsendt til indkvarteringen, hvis de fremgår af fakturaen.

Værelsesfordelingen foretages af indkvarteringen på destinationen, og vi kan således ikke altid sikre os, at dine specielle ønsker imødekommes. Vi anmoder om, at der ikke rettes forhåndshenvendelser til vores guider eller til personalet på indkvarteringen, idet de heller ikke har mulighed for at stille garantier for dine ønsker inden ankomsten.

Bemærk, at det på nogle indkvarteringer er muligt at betale et gebyr for at sikre en bestemt placering, fx med havudsigt. Kan opfyldelse af dine ønsker sikres ved bestilling mod gebyr, modtages ikke ønsker om opfyldelse af disse uden gebyrer.

Handicappede

Mange af Sunwebs indkvarteringer har ikke særlige faciliteter for kørestolsbrugere og handicappede og kan derfor ikke betegnes som handicapvenlige – medmindre det specifikt er anført i teksten øverst i beskrivelsen af indkvartering enpå Sunwebs hjemmeside. Bemærk desuden, at kun de allerfærreste indkvarteringer og værelser/lejligheder er tilpasset mht. f.eks. dørbredde, toiletforhold, elevatorstørrelse, områdets farbarhed med kørestol osv., og at disse indkvarteringer som oftest er i højeste kategori. Vore destinationer kan som udgangspunkt ikke betegnes som handicapvenlige – ofte er terrænet kuperet og kantstenene meget høje.

Sunweb skal i forbindelse med bestilling kontaktes, såfremt du eller din medrejsende har særlige behov, således at vi kan finde frem til en indkvartering, der kan opfylde disse. Handicapværelser er kun bestilt, hvis dette fremgår af din faktura.

Indkvarteringen

Kategoriseringen

Sunweb har sin egen klassificering af indkvarteringerne. Der er ikke kun taget hensyn til indretningen af værelser og lejligheder, men også til indkvarteringens beliggenhed, faciliteter, atmosfæren og til den vurdering, som vore gæster har givet dem. Det kan derfor ske, at Sunweb klassificerer en indkvartering anderledes end den lokale, officielle klassificering. I udlandet er det f.eks. normalt at give indkvarteringen en ekstra stjerne, når der er konferencerum, hvilket er uden interesse for de fleste feriegæster. Sunwebs kategorisering kan desuden være forskellig fra rejsemål til rejsemål pga. den varierende standard mellem disse.

Sunwebs indkvarteringer kategoriseres som følger:
** Disse indkvarteringer er ofte meget simpelt indrettet og har få fællesfaciliteter og begrænset service.
*** Enkle indkvarteringer af mellemklasse med middel service og forplejning, men med flere faciliteter.
**** Komfortable indkvarteringer af god standard over middel og med et godt udvalg af faciliteter.
***** Meget komfortable indkvarteringer af høj standard, med mange forskellige faciliteter og et højt serviceniveau.

En halv stjerne gives, når vi mener, at indkvartering ligger lidt over den angivne standard.

Anmeldelser af indkvarteringen

På Sunwebs hjemmeside vil flere af indkvarteringerne være anmeldt af vores gæster, ligesom bedømmelser fra spørgeskemaerne også vil fremgå her. Har vi endnu ikke modtaget bedømmelser fra danske gæster, vil vi i visse tilfælde anvende bedømmelser fra Sunwebs udenlandske afdelinger. Vi vil gerne have gæsternes ærlige mening om vores indkvarteringer, dog forbeholder vi os retten til at screene disse anmeldelser på hjemmesiden for anmeldelser med upassende sprog og manglende relevans.

Dårlige anmeldelser vil ikke blive betragtet som reklamationer og vil derfor ikke blive behandlet som sådan. Anmelder du en indkvartering på vores hjemmeside, kan du således ikke forvente at få svar fra Sunweb – hverken på positive eller kritiske anmeldelser. Ønsker du at reklamere, henstiller vi til, at der reklameres direkte til Sunwebs kundeservice via klageformularen på vores hjemmeside.

Ankomst- og hjemrejse

Ved ankomsten til din indkvartering, skal du henvende dig i receptionen. Her vil du modtage din nøgle og få at vide, hvornår dit værelse eller lejlighed er til rådighed (ofte mellem kl.14.00 – 16.00). På afrejsedagen er tjek ud som regel mellem kl.10.00 – 12.00. Har du tidlig ankomst eller sen afrejse, vil du således ikke have dit værelse/lejlighed til rådighed fra tjek ud til afrejse. Evt. pension gælder kun fra tjek ind til tjek ud, og der ydes ikke kompensation for evt. måltider, du måtte komme for sent til eller rejse for tidligt fra. På nogle indkvarteringer er det muligt at aftale senere check-ud på hjemrejsedagen mod betaling. Dette betales direkte til indkvarteringen og kan ikke arrangeres hjemmefra.

Det er datoen på dine rejsedokumenter, der afgør, hvornår du får tildelt dit værelse eller din lejlighed ved ankomst til indkvarteringen, og hvornår du skal checke ud fra indkvarteringen på din hjemrejse.

Hotel

På Sunwebs hjemmeside kan du under hvert enkelt hotel se hotellets specifikationer. Her vil der som regel fremgå, hvor stort værelset er, og hvor mange gæster værelset kan rumme, samt hvilke faciliteter du finder på hotelværelset og på hotellets fællesområder.

Dobbeltværelse

Dobbeltværelser består af 1 værelse til 2 personer. Nogle dobbeltværelser har mulighed for opredning. Læs mere under afsnittet opredning og i den enkelte hotelbeskrivelse.

Duplex/maisonette

Duplex eller maisonette værelser er i 2 plan forbundet med en indvendig trappe, oftest uden adskillelse mellem værelset i stuen og værelset på 1. sal, dvs. 1. sal ligger i åbent plan med stueetagen, og du kan således ikke regne med vægge eller døre til adskillelse mellem etagerne/rummene. Dertil vil 1. sal ofte være med lavt til loftet og skrå vægge.

Familieværelser

Der findes mange forskellige typer familieværelser på vores hoteller. Nogle består af flere værelser, hvor man kan lukke en dør imellem, andre består af ét stort værelse, og endnu andre er delvis adskilte. Nogle familieværelser har reelle senge til alle personer, andre har både senge og opredninger på ekstrasenge/sovesofaer, og nogle familieværelser har en øvre grænse på børnenes alder, da nogle af sengene er mindre end almindelige voksensenge. Læs mere under den enkelte hotelbeskrivelse. Soverummet er ikke nødvendigvis adskilt fra de øvrige værelser med en væg eller dør. Der kan f.eks. blot være en åbning eller adskillelsen kan være i form af en rumdeler eller et gardin.

Værelser/lejligheder med privat pool

Flere af vores indkvarteringer tilbyder værelser med privat pool, hvor du har adgang til din egen lille pool fra terrassen. Disse private pools er små, og du kan ikke påregne at være afskærmet fra de øvrige gæster.

Værelser/lejligheder med direkte pooladgang

Værelser med direkte pooladgang har adgang til en fælles swimmingpool via trappe fra terrassen eller balkonen og har således ikke privat pool.

Værelser/lejligheder til swimmingpool side

Disse værelser har ikke nødvendigvis udsigt mod poolen. Swimmingpool side kan også betyde, at værelserne er placeret i bygninger, der ligger ved poolen.

Værelser/lejligheder til haveside

Hvis der i beskrivelsen af indkvarteringen på hjemmesiden står, at værelser er til havesiden, betyder dette som en modsætning til værelser med f.eks. havudsigt. Haveside kan således også betyde, at man har udsigt til andet end en have, f.eks. gaden.

Værelser/lejligheder med havudsigt

Der er på nogle indkvarteringer mulighed for at betale ekstra for at få havudsigt. Denne kan være angivet som havudsigt eller delvis havudsigt. Havudsigten kan i begge tilfælde være skrå, og der kan forekomme træer el. lign. foran, der kan blokere for en del af udsigten.

Lejlighed

Bor du i lejlighed, så omfatter indkvarteringen som udgangspunkt ikke pension. Dog kan du langt de fleste steder købe morgenmad i restauranten. Skal du bo i en lejlighed under opholdet, er det en god idé selv at medbringe kaffe, -tragt, -filter, karklude, viskestykker, opvaskebørste, opvaskemiddel og evt. toiletpapir. På flere lejlighedskomplekser vil der være toiletpapir ved ankomsten, hvorefter dette er for egen regning. Bemærk, at enkelte ferielejlighedskomplekser er uden fællesfaciliteter.

De fleste lejligheder er udstyret med et tekøkken. Dette er ikke beregnet til egentlig madlavning. Tekøkkenet er oftest integreret i sove- eller opholdsrummet og består som oftest af 1-2 kogeplader, minikøleskab, vask og begrænset køkkenservice. Du kan således ikke regne med, at der findes samme udstyr som hjemme i dit eget køkken. Tekøkkenet er beregnet til at lave te/kaffe og tilberede fx morgenmad eller simple retter. Er dit ophold med All Inclusive, vil der oftest ikke være køkkenservice tilgængeligt i tekøkkenet, da indkvarteringen går ud fra, at gæsterne foretrækker at spise i restauranten frem for selv at købe ind, når forplejningen er inkl. i prisen. Nogle tekøkkener har flere faciliteter som fx kaffemaskine, elkedel eller mikroovn. Læs mere under beskrivelsen af den enkelte indkvartering.

Soverummet er ikke nødvendigvis adskilt fra de øvrige værelser med en væg eller dør. Der kan f.eks. blot være en åbning eller adskillelsen kan være i form af en rumdeler eller et gardin.

Studiolejlighed

En studiolejlighed består af ét rum med sovepladser og tekøkken. Her er som regel senge til 2 og evt. mulighed for en eller flere opredninger, som oftest vil være på sovesofaer.

2-værelses lejlighed

2-værelses lejligheder består af 1 soverum og 1 opholdsrum med tekøkken. I opholdsrummet er der plads til en eller flere opredninger, som oftest vil være på sovesofaer.

3-værelses lejlighed

3-værelses lejligheder består som oftest af 2 soverum og 1 opholdsrum med tekøkken. I opholdsrummet er der plads til en eller flere opredninger, som oftest vil være på sovesofaer. I nogle tilfælde kan tekøkken/spisestue være separat og uden mulighed for opredninger, men alligevel være talt med i antal værelser.

Økonomiværelse/lejlighed

Vores samarbejdspartnere er altid på udkig efter de bedste priser. Derfor vil der på de fleste rejsemål kunne findes et begrænset antal hotelværelser/lejligheder til en særdeles fordelagtig pris. Disse værelser/lejligheder kan variere fra indkvarteringens øvrige værelser i forhold til faciliteter, indretning og størrelse, og disse har oftest den dårligste placering på indkvarteringens område. Det er ikke muligt at anføre særlige ønsker til indkvartering i økonomiværelser.

Indretning af hotelværelser og lejligheder

De på hjemmesiden viste billeder af interiøret i hotelværelser/lejligheder er vejledende. På mange indkvarteringer er værelserne forskelligt indrettet, uden at dette nødvendigvis fremgår af billedmaterialet. Det kan forekomme, at indkvarteringen har ændret på interiøret efter at billederne er taget, uden at Sunweb er informeret om dette. Nogle badeværelser har ikke badeforhæng eller anden afskærmning af badeområdet. Det er ikke altid muligt at hænge håndbruseren på væggen. Dette anses ikke for en mangel ved rejsen. Er der installeret aircondition i din lejlighed eller dit hotelværelse, kan du kun forvente 1 aircondition, uanset antallet af rum. Bemærk, at balkon/terrasse og badeværelse er regnet med i et eventuelt angivet antal kvadratmeter. Balkon og terrasse kan variere i størrelse og vil ikke nødvendigvis kunne rumme det maximale antal gæster, der kan indlogeres i et værelse eller en lejlighed.

Soverummet i lejligheder er ikke nødvendigvis adskilt fra de øvrige værelser med en væg eller dør. Der kan f.eks. blot være en åbning eller adskillelsen kan være i form af en rumdeler eller et gardin.

Senge og opredninger

Senge kan ikke forventes at være af samme størrelse og standard, som man er vant til i Danmark. Standardmålene for alm. senge er 70×180 cm. Topmadrasser indgår sjældent, og sengene kan af den grund være hårdere eller blødere end normalt. Det vil ofte være et tæppe og/eller et lagen, der udgør det, vi kender som dyner.

På hotelværelser og i ferielejligheder sker ekstraopredningerne oftest på sovesofaer, -stole eller klapsenge, der foldes ud. Disse er stillet på værelset specielt til dette formål, og kan ikke forventes at være af samme standard som værelsets øvrige senge. De kan forekomme mindre komfortable end almindelige senge og også være mindre. På hotelværelser eller lejligheder med ekstra opredning må det forventes, at pladsen er trang.

Babyseng

På de fleste indkvarteringer vil det være muligt at låne eller leje en barneseng. Dette angives som et ønske i forbindelse med bestillingen af rejsen. Ofte vil der være et begrænset antal senge til rådighed, hvilket betyder, at vi desværre ikke kan garantere, at ønsker om disse kan opfyldes. Afregning for leje af barneseng sker på indkvarteringen.

Forplejning

I beskrivelsen af din indkvartering kan du se, hvilken forplejning der er inkluderet i dit ophold. Det varierer hvilken forplejning som er inkluderet i prisen, og hvad det er muligt at tilkøbe. Kvaliteten af forplejning er som regel sammenhængende med indkvarteringens øvrige standard. Tidspunkterne i all inclusive programmet for de enkelte indkvarteringer kan have mindre afvigelser fra det angivne på Sunwebs hjemmeside, da indkvarteringerne kan justere på disse i løbet af sæsonen. Informationerne vil, såfremt vi bliver informeret om ændringer, blive løbende opdateret på vores hjemmeside. Sunweb yder ikke kompensation for eventuelle mindre ændringer i programmet.

Den valgte forplejning er gældende fra check-in til check-out.

Når du bestiller din ferie hos Sunweb, så er der flere muligheder:
• Ingen pension
• Morgenmad
• Halvpension: Morgenmad og aftensmad
• Helpension: Morgenmad, frokost og aftensmad
• All Inclusive: Inkluderer alle måltider, lokale alkoholiske og alkoholfri drikkevarer og læskedrikke og ofte også snacks. Se mere under All Inclusive og under de enkelte indkvarteringer
• Ultra All Inclusive: Inkluderer alle måltider, lokale alkoholiske og alkoholfri drikkevarer, læskedrikke, samt forskellige snacks. I visse tilfælde vil Ultra All Inclusive også inkludere importerede drikkevarer.Bemærk at (friskpresset) frugtjuice normalt ikke er inkluderet. Se mere under de enkelte indkvarteringer.


Som udgangspunkt serveres måltiderne fra buffet og er tilpasset ferielandets spisevaner. Måltiderne er ikke altid lige varierede.  Dette indebærer, at retterne er anderledes og ofte meget enklere, end du er vant til hjemmefra. Morgenmaden kan være begrænset til brød, smør, marmelade, kaffe eller te, men pålæg, frugt og grøntsager kan ofte også indgå. Frokost og aftensmad kan være enkle, indeholde et begrænset antal friske grøntsager og især på indkvarteringer af lavere standard, må det forventes, at udvalget af kød er begrænset til en slags. Serveres der snacks på indkvarteringen, og er dette ikke specificeret i beskrivelsen af denne, kan det bestå af f.eks. suppe, pizza, pommes frites, sandwich og kage. Disse kan ikke betegnes som reelle måltider. Det må forventes, at antallet af gæster på indkvarteringen vil afspejle sig i mængden af mad på buffeten.

Hvis andet ikke er angivet, må du påregne at skulle betale for alle importerede drikkevarer, juices, cocktails samt specialkaffe. Dette gælder ligeledes for minibaren, roomservice, drikkevarer i strandbarer, a la carte menuer samt for al mad og drikke bestilt uden for de ovenfor angivne tidspunkter. Er der på din indkvartering inkluderet en a la carte middag i all inclusive/Ultra all inclusive programmet, skal du selv betale for drikkevarerne til denne.

I udlandet kan der være andre regler for udskænkning af alkohol til mindreårige. Bemærk venligst, at når dit fly ankommer på ubekvemme tider, er det muligt, at du kommer for sent til et måltid. Du modtager ikke kompensation for dette.  Hvis du har en speciel diæt, så vil vi underrette indkvarteringen, men især på de simple indkvarteringer kan der ikke altid tages hensyn til dette. Vegetarisk kost består ofte bare af, at du ikke får serveret kød. Sunweb kan desværre ikke garantere hensyntagen til bestemte diæter.

All Inclusive

Det bliver mere og mere populært at rejse med All Inclusive, og dét er med god grund. Når du vælger et ophold med All Inclusive, så er måltider, drikkevarer og snacks inkluderet i den pris, du betaler for rejsen. Du har således nemmere ved at holde styr på feriebudgettet. All Inclusive kan samtidig være et godt valg, hvis I er mange, der rejser sammen, da I undgår at skulle splitte regningen på restauranten. På de fleste indkvarteringer med All Inclusive serveres hovedmåltiderne fra buffet, med mulighed for at spise alt, hvad du lyster. Med mindre andet er angivet, så er både alkohol og alkoholfri drikkevarer lokalproduceret. Det vil ofte være muligt at tilkøbe drikkevarer fra kendte producenter. På de store indkvarteringer med All Inclusive er der ofte et stort udbud af forskellige aktiviteter og faciliteter inkluderet i prisen. I visse tilfælde vil det være muligt at tilkøbe ydelser mm., dette kan fx være friskpresset juice, adgang til a la carte restaurant eller behandlinger i spacenter.

Standarden for forplejningen på indkvarteringer med All Inclusive afhænger i høj grad af indkvarteringens øvrige standard og prisniveau. Standarden kan også variere fra det ene land til det andet. På nogle indkvarteringer er All Inclusive altid en del af opholdet, og på andre indkvarteringer kan det tilkøbes. Dette står angivet under de enkelte indkvarteringer.

Høj- og lavsæson

Tidspunktet på året kan være meget afgørende for indkvarteringens og feriemålets karakter. Perioden 1. juni-30. september betegnes som højsæson. Bemærk, at i Bulgarien er noget kortere og løber fra midt juni til midt august. Alle tidspunkter før og efter denne periode er derfor at betragte som lavsæson.  I højsæsonen kan man som oftest opleve, at der vil være åbent overalt samt høj stemning og liv og glade dage pga. mange gæster. Dette betyder samtidigt, at der kan være trængsel, længere køer og fyldt ved pools, stranden og i restauranterne. I lavsæsonen vil der derimod være bedre plads, kortere ventetid – og her kan priserne på rejsemålet tilmed være lavere. Du må i disse perioder forvente, at der er længere mellem gæsterne på indkvarteringerne og i byen. Dette betyder, at flere restauranter og forretninger ikke finder, at det er umagen værd at holde åbent.

I visse tilfælde kan nogle faciliteter på din indkvartering være lukkede uden for højsæsonen, og du kan også opleve, at der er skåret ned på underholdningen. Dette skyldes, at der oftest vil være færre gæster på indkvarteringen. Det må påregnes, at der inden højsæsonens start kan blive udført mindre reparationsarbejde under dit ophold, hvilket kan medføre periodiske afskærmninger og lettere støj.

Hvis det ikke fremgår af beskrivelsen af din indkvartering på hjemmesiden, må du påregne, at værelser/lejligheder ikke er opvarmede. Når temperaturerne på rejsemålet falder, må det derfor forventes, at der er køligere og mindre bekvemt end forventet i disse. Det er ligeledes de færreste indkvarteringer, der har opvarmede pools, og vandet kan uden for højsæsonen derfor opleves koldt at bade i.

Når der uden for højsæsonen oftest vil være færre gæster på indkvarteringerne, vil du kunne opleve, at måltiderne er enklere, og at indkvarteringen i visse tilfælde finder på alternative løsninger i forhold til servering af denne. I visse tilfælde kan aftensmaden f.eks. serveres som fast menu i stedet for buffet.

Hvis du er i tvivl, om det ovenstående kan være gældende i din ferieperiode, kan du spørge vores salgsmedarbejdere.

Generelle regler for indkvarteringer

De fleste indkvarteringer har særegne regler for dit ophold. På de fleste indkvarteringer er det ikke tilladt at medbringe drikke- og madvarer, der ikke er købt på indkvarteringen. Dette er gældende både på værelset og på indkvarteringens fællesområder, og nogle af vore indkvarteringer er meget strikse omkring denne regel. Hvis du ønsker at medbringe egne mad – og drikkevarer, skal du bestille ophold i en lejlighed.  Det er heller ikke tilladt at have gæster på værelset/i ferielejligheden under opholdet, medmindre gæsten er anført på din billet, og der er betalt dagspris for opholdet inden afrejse.

Det kan ikke garanteres, at det er muligt at medbringe kæledyr på indkvarteringen. Ligesom det heller ikke kan garanteres, at denne er kæledyrsfrit.
Det må påregnes, at indkvarteringer vil forlange betaling for leje af babyseng, klimaanlæg/aircondition, deponeringsbokse, aktiviteter og evt. skader på indkvarteringen og dens faciliteter. Betalingen skal ske direkte til indkvarteringen på forlangende og inden afrejse. Nogle indkvarteringer har installeret minibar i værelserne. Disse må ikke benyttes til medbragte drikke- og madvarer.

Nogle indkvarteringer opkræver depositum (kontant eller ved registrering af kreditkortoplysninger) ved check-in for brug af minibar, restaurant osv. Dette depositum modregnes evt. forbrug ved check-ud.

På din ferie kan du komme ud for, at der stilles krav til din påklædning. På de fleste indkvarteringer vil det ikke være tilladt at bære badetøj i restauranten. På indkvarteringer af høj standard kan det fx være et krav, at mænd bærer lange bukser om aftenen.

Sprog

Der kan være meget forskel på, hvilket sprog personalet på indkvarteringerne taler. Det kan derfor ikke, uanset indkvarteringens kategori, forventes, at personalet taler engelsk – hverken den enkelte medarbejder eller generelt på indkvarteringen. Er der en overvejende del af gæsterne på destinationen, der taler et andet sprog, vil det oftest være det, der er afgørende for, hvilket der primært tales.

På indkvarteringerne gælder dette både i forhold til f.eks. mini-club, barpersonale, underholdning m.v.

Det må forventes at f.eks. rengøringspersonale og håndværkere o. lign. kun taler lokalsproget.

Faciliteter

I beskrivelserne af de enkelte indkvarteringer finder du en liste over stedets faciliteter. Bemærk venligst, at der ved enkelte faciliteter, kan være et mindre gebyr. Dette vil som regel fremgå af beskrivelserne af indkvarteringerne under ”Faciliteter” eller ”Tilvalg”. I visse tilfælde kan nogle faciliteter være lukkede uden for højsæsonen, og du kan også opleve, at der er skåret ned på underholdningen. Dette skyldes, at der oftest vil være færre gæster på indkvarteringen.

Bemærk venligst, at flere faciliteter på indkvarteringerne ofte vil være tilgængelige på begrænsede tidspunkter i løbet af dagen, fx miniklub, spa center, fitnessrum osv. På indkvarteringer med vandrutsjebaner er disse ofte kun åbne et par timer om formiddagen og et par timer om eftermiddagen. Udendørsfaciliteter såsom restauranter, barer, badebroer osv. kan desuden være lukkede eller endnu ikke installerede i tilfælde af dårligt vejr eller lav belægning. Sunweb har desværre ikke indflydelse på åbningstiderne på indkvarteringernes faciliteter, og disse kan variere i løbet af sæsonen.

Sunweb yder ikke erstatning for ulempe grundet forsyningssvigt på indkvarteringer, herunder midlertidige afbrydelser af f.eks. varmt vand, varme og aircondition, ligesom der ikke ydes erstatning, hvis swimmingpools og lign. faciliteter midlertidigt er ude af drift på grund af nødvendige reparationer eller vedligeholdelsesarbejder. Vi vil dog gøre vores bedste for at henvise til passende alternativer på nærliggende indkvarteringer.

Det vil som regel være muligt at leje en sikkerhedsboks til dine værdigenstande. Disse er ofte placeret i receptionen eller i lejligheden/på værelset.

Miniklubber har som udgangspunkt ikke dansktalende personale, med mindre andet er anført i beskrivelsen af indkvarteringen. Endvidere kan det heller ikke altid garanteres, at der tales engelsk. Underholdning/animation på indkvarteringerne kan ligeledes i nogle tilfælde foregå på lokalsproget.

Internet

På hjemmesiden for de enkelte indkvarteringer fremgår det, hvorvidt og hvor der er mulighed for Wi-Fi, samt om denne er gratis eller mod betaling. Oftest vil der f.eks. i lobbyen være gratis Wi-Fi tilgang, hvorimod dette kan være mod betaling på værelserne. Bemærk, at beløbet for Wi-Fi oftest vil være opkrævning for 1 enhed.

Hvis det på Sunwebs hjemmeside fremgår, at en indkvartering tilbyder Wi-Fi, bør du vide, at det mange gange ikke fungerer lige så hurtigt og stabilt som i Danmark. Der kan være kortere eller længere afbrud end normalt. Det vil ikke altid være tilladt, at man kobler sig op mod VPN eller lignende, da deres opkoblinger kan være spærrede for denne type af trafik. Du kan heller ikke forvente, at indkvarteringens Wi-Fi er god nok til at downloade eller streame film, eller at du som gæst kan udføre dit arbejde via deres trådløse opkobling.

Tv

På nogle indkvarteringer findes der tv, enten på værelserne eller på fællesarealerne. Antallet og kvaliteten af kanaler kan variere, og Sunweb har ikke indflydelse på dette.

Vandforsyning

Mange steder bliver vandet varmet op af solenergi, og varmtvandsbeholderne kan være af begrænset størrelse. Man må derfor påregne, at der ikke altid vil være varmt vand tilgængeligt.

Swimmingpools

Swimmingpools er som udgangspunkt ikke opvarmede, medmindre det fremgår af beskrivelsen af den enkelte indkvartering på hjemmesiden. Man må derfor påregne, at vandet i lavsæsonen kan være koldt at bade i.

Øreinfektioner

Øregangenes beskyttende fedtstoffer mindskes ved hyppig og længerevarende badning. Derudover er bakteriefloraen i badevandet og swimmingpoolen anderledes. Dette kan give grobund for en øreinfektion. Vi anbefaler derfor brug af ørepropper ved hyppig og længerevarende badning, samt at man tørrer ørerne grundigt efter ophold i vandet. Sunweb kan ikke drages til ansvar for eventuelle infektioner.

Aircondition

På langt de fleste af Sunwebs indkvarteringer findes der aircondition på værelset eller i lejligheden – oftest mod betaling. På nogle indkvarteringer kan du opleve, at der kun er aircondition på bestemte tidspunkter af dagen eller kun i de varmeste måneder af året. På familieværelser og i lejligheder vil der som regel kun være aircondition i soveværelset.

Fitnessfaciliteter

Nogle indkvarteringer har i facilitetslisten angivet, at der forefindes fitnessrum. Dette vil ofte være sparsomt udstyret og det må forventes, at maskinerne i nogle tilfælde er ældre og ikke altid vedligeholdt.

Rengøring

Under overskriften ‘faciliteter’ finder du information om rengøring og udskiftning af sengetøj og håndklæder på dit værelse eller i din lejlighed. Vi gør opmærksom på, at der kan være afvigelser, f.eks. i forbindelse med helligdage. Er der annonceret med f.eks. rengøring og/eller skift af håndklæder/sengelinned to gange om ugen, er ankomstdagen medregnet heri.

Rengøringen er oftest af let karakter og vil almindeligvis bestå af, at gulvet fejes, sengene redes og affaldet fjernes. Bemærk, at det ikke kan forventes, at opvask i lejligheder indgår i rengøringen. Rengøring kan foregå på alle tider af dagen.

Dyr og insekter

Uanset kategorien af indkvarteringen kan der forekomme insekter, såsom myrer, myg og kakerlakker på værelset eller i lejligheden. Giv besked til Sunwebs guide, som vil sørge for, at der bliver sprøjtet. Du kan beskytte dig mod myg ved hjælp af myggespray, og det anbefales at købe myggespray på stedet, da det ofte er mere effektivt mod sydens myg. Løsgående hunde kan gø en del, uden at vi har mulighed for at begrænse det. Der vil på mange af indkvarteringerne være katte, som ikke mindst holder til omkring restaurantområdet, og vi henstiller derfor til, at man ikke fodrer dem. Sunweb kan ikke drages til ansvar eller yde erstatning for gener i forbindelse hermed.

Rygning

Mange lande har de senere år fået mere restriktive regler omkring rygning. Det betyder, at mange restauranter og indkvarteringer har særskilte områder for gæster, som ønsker at ryge. På langt de fleste indkvarteringer er det dog slet ikke tilladt at ryge inden døre.

Støj

Hvis der i beskrivelsen af indkvarteringen henvises til et livligt miljø, en central beliggenhed, eller at der er en bar tilstede, så er det almindeligvis ensbetydende med, at der kan forventes støj fra enten trafik, byliv og/eller aktiviteter. På mange indkvarteringer arrangeres aktiviteter og underholdning, både i dagtimerne og om aftenen. Vi forsøger, så vidt muligt, at oplyse om sådanne i beskrivelsen. Der er på flere rejsemål tradition for, at man spiller musik ved poolområdet, og på nogle indkvarteringer kan denne være høj. Ofte er normerne anderledes i udlandet, og vi kan derfor ikke garantere ro efter midnat. Byggestøj er desværre uundgåelig. Hvis der er byggearbejde på indkvarteringen, vil vi altid forsøge at informere dig rettidigt. Det kan dog desværre ske, at vi ikke ved noget om byggearbejdet på forhånd.

Det er desværre heller ikke muligt at garantere, at andre feriegæster ikke opfører sig støjende eller generende. I forbindelse med ferielandets helligdage skal man påregne et større antal lokale gæster på indkvarteringen, hvilken kan medføre aktiviteter, der kan højne støjniveauet. Dette har vi ingen indflydelse på og anbefaler dig at kontakte ledelsen på indkvarteringen, hvis du føler dig generet af andre gæsters opførsel eller oplever, at reglementet ikke overholdes. Skulle det mod forventning ikke hjælpe, skal du kontakte Sunwebs guider.

Billeder på hjemmeside

Nogle billeder på hjemmesiden er taget med vidvinkel. Dette medfører, at f.eks. værelser og swimmingpools ser større ud, end de faktisk er. Billeder af værelser og lejligheder er eksempler på disse, og der kan være stor variation i indretning, udseende, møblement osv. Bemærk, at indkvarteringer under renovering, ombygning eller opførsel kan være afbilledet ved hjælp af computergrafik.

Afstande

Under hvert enkelt indkvartering finder du en liste med afstande fra denne til forskellige interessepunkter. De angivne afstande er vejledende og kan afvige en smule fra den faktiske afstand. Afstandene vil altid angive den kortest mulige rute, og det kan være nødvendigt at benytte trapper, stier, mv. for at komme fra indkvarteringen til interessepunkterne.

Fejl og mangler

Hvis du oplever en fejl eller mangel i forbindelse med din ferie, skal du hurtigst muligt kontakte Sunweb. Hvis du undlader at gøre opmærksom på generende fejl og mangler, har vi ikke mulighed for at rette op på dem. Får vi ikke mulighed for at afhjælpe, har det ligeledes betydning for din mulighed for at reklamere over de oplevede fejl og mangler efter hjemkomst. Se afsnittet om reklamationer. Receptionspersonalet på din indkvartering vil oftest kunne være behjælpelig med at tage kontakt til Sunweb. Dette kan evt. være mod betaling.

Tyveri

Vi anbefaler altid, at du låser værdigenstande inde i sikkerhedsboksen, hvis en sådan findes på indkvarteringen. Sunweb og denne kan ikke gøres ansvarlige for bortkomne genstande. Husk altid at få lavet en politirapport på rejsemålet i tilfælde af tyveri, indbrud mv. til brug hos egen forsikring.  

Sygdom

Er du så uheldig, at du bliver syg eller kommer til skade under ferien, skal du kontakte din rejseforsikring og søge lægehjælp. Det er vigtigt, at du gemmer evt. dokumentation, regninger og lægeerklæring fra den behandlende læge på rejsemålet, da din rejseforsikring vil bede om dette. Sunweb påtager sig ikke at fremskaffe denne dokumentation efter din hjemrejse.

På rejsemålet

Guideservice

På størstedelen af Sunwebs rejsemål finder du ingen guider, men lokale repræsentanter, som kan være dig til hjælp.

Billeje

Det er muligt på nogle destinationer at leje bil gennem Sunweb i samarbejde med Sunny Cars. Du kan bestille billeje, når du booker rejsen på hjemmesiden. Dette foregår i bookingtrin 2. eller på Mit Sunweb efter bestilling af rejsen. Bemærk, at når du bestiller bil gennem Sunweb, vil din transfer automatisk blive afbestilt. Læs betingelser for billeje på engelsk via dette link:

https://www.sunnycars.nl/en/general-terms-and-conditions/general-rental-terms-and-conditions-of-sunny-cars-international-gmbh/ 

Historiske og arkæologiske fund

Vi beder dig være særdeles opmærksom på historiske eller arkæologiske fund, som du måtte gøre under dit ophold. På vore destinationer ser myndighederne meget strengt på udførelsen af historiske og arkæologiske fund. Bed en ekspert om at vurdere genstanden, hvis du er den mindste smule i tvivl. Sunweb fraskriver sig ethvert ansvar for gæster, som forsøger at udføre historiske eller arkæologiske fund fra vore destinationer.

Kopivarer

På mange turistrejsemål findes et stort udvalg af kopivarer af kendte mærkevarer, både inden for tøj, sko, tasker, briller og ure. Disse varer er ofte meget billige, og kvaliteten er derefter. Du bør være opmærksom på ikke at forveksle kopivarer med ægte mærkevarer. Vi understreger i denne forbindelse, at det er ulovligt at indføre kopivarer til Danmark, og Sunweb påtager sig intet ansvar i denne forbindelse.

Indkøb

Vi påtager os ikke at forfølge sager, hvor du evt. føler dig dårligt behandlet af forretninger eller handlende. Vi påtager os heller ikke at foretage eller formidle reparationer på varer købt i anbefalede butikker – uanset eventuelle oplysninger fra sælgeren.

Butikker anbefales ud fra gode erfaringer med disse. Såfremt du ønsker at købe varer i udlandet til senere hjemsendelse, så anbefaler vi, at du sikrer dig korrekte oplysninger om reglerne for indførelse i Danmark – herunder også behovet for særlige certifikater og gældende danske toldregler. Vi påtager os intet ansvar i forbindelse med indførelse af varer til Danmark.

Efter hjemrejse

Glemte sager

Efterlysning af glemte sager må ske omgående efter hjemkomsten. Til dækning af omkostninger (administration, telefonudgifter m.v.) ved efterlysning opkræver vi et administrationsgebyr på 300 kr. Dette gebyr betales, uanset om den efterlyste genstand tilvejebringes eller ej og dækker ikke forsendelse til hjemmeadresse. Bemærk, at det kan tage lang tid at hjemføre glemte genstande. Hvis den efterlyste genstand tilvejebringes, vil den kunne afhentes på Sunwebs kontor i København. Ønskes genstanden sendt fra vores kontor i København til fx din hjemmeadresse, vil du blive pålagt forsendelsesudgifterne. Sunweb tager ikke ansvar for beskadigelse eller bortkomst af glemte sager i Sunwebs besiddelse.

Reklamationer

Eventuelle reklamationer over din rejse skal med henblik på afhjælpning på stedet gøres gældende øjeblikkeligt over for Sunwebs. Hvis der ikke er tilknyttet en guide til dit rejsemål, vil kontaktinformationer til Sunweb og Sunwebs lokale repræsentant fremgå af dine rejseinformationer.

Undladelse af ovenstående vil normalt medføre tab af retten til senere at kræve erstatning. Det er meget vigtigt, at du kontakter os med det samme, da Sunweb i mange tilfælde kan afhjælpe din reklamation, når vi først er blevet informeret om problemet. Reklamationer, der ikke er blevet rapporteret på rejsemålet, kan ikke behandles efter hjemkomst.

Reklamationer over fejl eller mangler, som ikke har kunnet rettes på rejsemålet, skal fremsættes skriftligt senest 3 uger efter rejsens afslutning, så Sunweb har mulighed for at indhente oplysninger fra rejsemålet. Mener du at have gjort udlæg på vegne af Sunweb, bedes du venligst medsende kopi af originale kvitteringer.

Din kontakt i Danmark er:
Sunweb
Telefon: 70 22 04 62
E-mailadresse: info@sunweb.dk

Telefon åbningstid:

Man-Tor: kl. 09.00 – 18.00
Fredag: kl. 09:00-17:00
Lørdag: kl. 10:00-16:00
Søndag- og helligdage: Lukket
OBS. Disse tider kan variere i forhold til sæsonen. Se www.sunweb.dk 
Personlig henvendelse kun ifølge aftale.