FAQ

om SGR coronavoucher

  1. Hjem
  2. corona voucher
  3. FAQ

1. Hvad er en SGR coronavoucher?

En SGR coronavoucher er et tilgodebevis med en personlig voucherkode, som du modtager fra os Sunweb Group, hvis din pakkerejse er blevet aflyst som pga. de uundgåelige og ekstraordinære omstændigheder forsaget af udbredelsen af coronavirus. Denne voucher kan du bruge til at bestille en erstatningsrejse, når det igen bliver muligt at rejse på ferie. Beløbet på voucheren er lig med det beløb, du har indbetalt på din aflyste rejse plus 20% ekstra, som du kan bruge på din nye rejsebestilling. Din SGR coronavoucher er gyldig i ét år fra udstedelsesdatoen til en valgfri destination og afrejseperiode som vi tilbyder på vores hjemmeside. Hvis du fuldt eller delvis indløser din coronavoucher til at betale for en ny pakkerejse, frasiger du dig retten til at søge om refusion af det brugte beløb fra Sunweb Group. Denne særlige SGR coronavoucher er beskyttet af den hollandske rejsegarantifond, hvilket betyder at dine penge er sikret i tilfælde af konkurs.

Du kan læse mere om betingelserne for coronavoucher her: Betingelser for SGR coronavoucher

2. Hvornår modtager jeg min SGR coronavoucher?

Du vil modtage en mail med din SGR coronavoucher 2-3 uger fra du har modtaget information om, at du vil modtage en SGR coronavoucher.

3. Hvad kan jeg bruge min SGR coronavoucher til?

Du kan bruge din SGR coronavoucher til at bestille en erstatningsrejse. Du kan vælge at bestille samme rejse til næste år og gøre brug af vores prisgaranti. Du kan også vælge at bestille en helt anden rejse. Du kan gøre brug af din SGR coronavoucher på alle vores hjemmesider, herunder Sunweb rejser, Sunweb skiferier og Eliza Was Here.

4. Kan jeg bruge SGR coronavoucheren til at betale restbeløbet på en anden rejse?

Ja. Det er muligt at bruge SGR coronavoucheren til at betale udestående beløb til en eksisterende rejse, som du har bestilt hos os. Du indløser din voucher som betalingsmetode i trin 4 når du bestiller en ny ferie. 

5. Hvem kan bruge denne SGR coronavoucher?

SGR coronavoucheren sendes til den bookingansvarlige for den oprindelige rejsebestilling. Det er tilladt at den bookingansvarlige deler voucherkoden med sine medrejsende, så de kan benytte hele eller dele af beløbet til at bestille en ny rejse hos os. Den bookingansvarlige har til ansvar at beskytte voucherkoden mod uautoriseret brug. Hvis den bookingansvarlige oplever at koden bliver brugt af andre, skal vi have besked herom.

6. Hvor meget er SGR coronavoucheren værd?

Værdien af voucheren er lig med det beløb, du allerede havde indbetalt for din rejse på aflysningstidspunktet plus yderligere 20%. De ekstra 20% på din coronavoucher er ikke dækket af den hollandske rejsegarantifond SGR. Det betyder, at i tilfælde af konkurs, vil du kun få tilbagebetalt originalværdien, altså det beløb du har indbetalt på din aflyste pakkerejse, og ikke de ekstra 20 %. Det er ikke muligt at søge om refusion af de ekstra 20%.

7. Hvor længe er voucheren gyldig?

Den bookingansvarlige vil modtage en SGR coronavoucher svarende til det indbetalte beløb plus 20% ekstra, og denne kan bruges til en ny rejsebestillinge foretaget inden for ét (1) år efter udstedelse til en valgfri destination og afrejseperiode, som vi tilbyder på vores hjemmeside.

8. Hvordan indløser jeg min coronavoucher?

Du indløser din voucher som betalingsmetode i trin 4, når du bestiller en ny ferie. 

 

9. Hvorfor får jeg en voucher i stedet for en refusion af mine penge?

Det er en helt ekstraordinær situation, vi står i lige nu, og det er ingen hemmelighed, at udbredelsen af coronavirus har ramt os og resten af rejsebranchen hårdt. Vi har afsøgt alle muligheder for at nå frem til den mest fornuftige løsning, hvorpå vi sikrer, at du ikke mister værdien af din rejse. Det er desværre ikke muligt for os at tage del i regeringens hjælpepakke om økonomisk støtte til rejseselskaber, og vi ser derfor ikke andre muligheder end at udstede en voucher for din aflyste pakkerejse. Ved at tage imod voucheren er du med til at sikre Sunweb og vores ansattes overlevelse i denne krisetid, så vi i fremtiden kan blive ved med at sende dig på ferie.

SGR coronavoucheren er udarbejdet i samarbejde med den hollandske rejsegarantifond SGR, hvilket sikrer, at dine penge ikke går tabt. Det gælder selv i tilfælde af, at Sunweb skulle gå konkurs.

10. Hvad er min garanti for, at mine penge er dækket ved konkurs?

SGR coronavoucheren er udarbejdet i samarbejde med rejsegarantifonden i Holland kaldet Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). SGR står som garant for at tilbagebetale dine penge i tilfælde af, at Sunweb går konkurs. Dermed sikrer SGR, at dine penge ikke går tabt.

Du kan læse mere om den hollandske rejsegarantifond her: https://www.sgr.nl/

11. Hvad er fordelene ved en SGR coronavoucher?

Der er flere fordele ved at tage imod SGR coronavoucheren. For det første er der tilknyttet en særlig prisgaranti til SGR coronavoucheren, hvilket betyder, at du vil kunne købe den samme pakkerejse næste år til samme pris, som du betalte for den i år. Det forventes nemlig, at det generelle prisniveau for rejser og flybilletter vil stige efter krisen. For det andet lægger vi 20% oveni til bestilling af en ny pakkerejse. For det tredje kan du benytte din SGR coronavoucher til at bestille en erstatningspakkerejse fra alle vores brands, herunder Sunweb rejser, Sunweb skiferier og Eliza Was Here. For det fjerde er SGR coronavoucheren udarbejdet i samarbejde med den hollandske rejsegarantifond, hvilket sikrer, at dine penge ikke går tabt i tilfælde af at Sunweb Group skulle gå konkurs.

12. Hvad betyder ’prisgaranti’?

Det betyder, at du kan købe den samme rejse næste år til samme pris, som du betalte for den i år.

Det forventes, at det generelle prisniveau for rejser og flybilletter vil stige efter krisen, og vi vil gerne sikre os, at du stadig kan komme på den ferie, du skulle have været på, uden at skulle betale ekstra. Du kan læse mere om prisgaranti her: Prisgaranti

13. Hvad skal jeg gøre, hvis jeg ønsker at gøre brug af prisgarantien?

Du kan bestille din erstatningsrejse på vores hjemmeside uden at betale og derefter sende os en e-mail på info@sunweb.dk med dit nye bookingnummer og dit gamle bookingnummer. Så skal vi nok sørge for at opdatere prisen på din nye rejsebestilling.

14. Hvad hvis min nye rejse er billigere til næste år?

Hvis du finder en ny pakkerejse, der er billigere end det, du har betalt for din aflyste rejse, vil restværdien blive refunderet til dig ét år efter udstedelsesdatoen af din coronavoucher. Du skal blot anmode om refusion af restbeløb ved at skrive en mail til os på info@sunweb.dk hvor du vedhæfter dit gamle bookingnr. samt bookingnummeret på din nye erstatningsrejse.

15. Hvad hvis min nye rejse er koster mere end værdien på min SGR coronavoucher?

Hvis du ønsker at købe en ny pakkerejse, der koster mere end værdien af SGR coronavoucheren, må du selv betale du differencen.

Hvis du ønsker at bestille samme pakkerejse til næste år, kan du gøre brug af vores prisgaranti, der betyder, at du kan købe den samme rejse næste år til samme pris, som du betalte for den i år.

16. Jeg ønsker ikke den samme rejse til næste år. Hvad er mine muligheder?

Hvis du ikke ønsker at tage på den samme rejse til næste år, kan du frit bestille en helt anden rejse. Beløbet på din SGR coronavoucher er lig med det beløb, du har indbetalt på din aflyste rejse plus 20 %.

Du kan bruge din SGR coronavoucher på alle vores hjemmesider, herunder Sunweb rejser, Sunweb skiferier og Eliza Was Here.

17. Jeg vil ikke have en SGR coronavoucher, hvordan får jeg refunderet mine penge?

Såfremt du ikke ønsker at gøre brug af de fordele, der er forbundet med at modtage en voucher, har du også mulighed for at få det indbetalte beløb refunderet. Dette gør du ved at skrive en mail til voucher@sunweb.dk med dit bookingnummer samt tilkendegivelse af, at du ønsker det indbetalte beløb refunderet. Derefter vil vi tilbageføre beløbet til dig hurtigst muligt og senest 90 dage efter din planlagte afrejsedato.

Bestiller du en rejse til et højere beløb end det, du allerede har indbetalt, vil en eventuel difference ikke blive tilbagebetalt. 
Det vil sige, at hvis du har en aflyst en ferie med et indbetalt beløb på 10.000,-, så vil du få 20% ekstra - svarende til 12.000,- på din voucher. Hvis du så efterfølgende bestiller en ny rejse til 11.000,- så vil de sidste 1.000,- ikke kunne blive refunderet, da det kun er det indbetalte beløb, du kan få refunderet. De resterende 1.000,- vil fortsat kunne bruges til betaling af en ny rejse. 

18. Kan jeg få hele SGR coronavoucherens beløb refunderet?

Beløbet på voucheren er lig med det beløb, du har indbetalt på din aflyste pakkerejse plus yderligere 20%, som du kan bruge til at købe en dyrere erstatningsrejse.

Hvis du ikke ønsker at gøre brug af vores tilbud om at købe en erstatningsrejse hos os, vil du kun kunne få refunderet de penge, som du har betalt for den aflyste pakkerejse og du ’mister’ altså de ekstra 20%, som vi tilbyder dig for at købe en ny pakkerejse hos os.